
Jan Ringsö är vd för Reaktion som ligger bakom den nya reklamkanalen.
I slutet av maj landade första utgåvan av Tipset! hos svenska hushåll.
Det är en helt ny medieprodukt som kommer ge annonsörer möjlighet att nå alla Sveriges hushåll, menar Reaktion som står bakom den nya produkten.
Genom att adressera produkten så stoppas man inte av ”nej tack”-dekalen som sitter på över hälften av alla Sveriges brevlådor idag.
– I en tid då annonsörer behöver spendera sina mediepengar på ett smart sätt som ger effekt, så har brevlådan varit en kanal som blivit svårtillgänglig eftersom portpriserna höjs och att utdelningen begränsas, säger Jan Ringsö som är vd på Reaktion.

Tipset är en adresserad produkt som skickas till svenska hushåll.
Man menar att detta är en unik reklamlösning som erbjuder företag möjligheten att nå ut till potentiella till en femtedel av kostnaden för vanlig, adresserad direktreklam eftersom distributionskostnaderna delas med andra annonsörer.
– Tipset! är inte bara ett adresserat direktutskick, det är något helt nytt inom svensk marknadsföring. Som enda mediekanal i Sverige, kan våra annonsörer via Tipset! nå alla Sveriges hushåll, vilket innebär 50 procent fler hushåll jämfört med traditionell oadresserad reklam, säger Jan Ringsö.
– Annonsörer vet idag att rätt gjort så är brevlådan en mycket effektiv kanal som ger mycket goda resultat och driver både försäljning och trafik till både e-handel och butik.
Stibo står för trycket
Branschkoll ställde några frågor till Jan Ringsö på byrån Reaktion som står bakom produkten.
Ni skickar alltså detta adresserat till alla svenska hushåll?
– Första numret skickar vi till 300 000 hushåll men vi har möjligheten att skicka till alla hushåll vilket vi gör i samspel med våra annonsörer.
Är det samma tryck/innehåll till samtliga mottagare?
– Beror på vilken annonsör vi jobbar med. Men i grunden ja.
Vem är det som sköter distributionen?
– City Mail är en av våra huvudpartners tillsammans med Stibo. Men för att kunna komma ut i hela landet så kommer vi även att anlita Postnord.
Går det att avsäga sig om man inte vill ha detta?
– Det gör man isåfall via NIX DM.
Är det Reaktion som är avsändare och sköter samordning/tryck?
– Reaktion och vår sajt Vårahem.se är avsändare och står för alla delar.
Av vem och/eller var trycks det?
– Stibo har varit en viktigt partner för oss för att komma ut i detta första numret. Stor eloge både till Stibo och City Mail.
QR-koderna som finns på de olika sidorna är de samma för alla eller kan ni printa dem tillsammans med adressen och därmed kunna göra dem spårbara?
– Det är inte möjligt i det utförandet vi har idag. Men det är möjligt om man vill, men det kommer påverka ekonomin i produkten.
Fyra utgåvor 2024 och tolv planeras för 2025
Nästa utgåva av Tipset! planeras att distribueras i samband med skolstarten i augusti, följt av särskilda utgåvor för Black Friday samt julhandeln. Under 2025 är målet att distribueras en gång per månad.