
Magnus Jönsson är avdelningschef digitaltryck på Elanders i Vällingby. Här berättar han och vd Daniel Steneby om flera nya investeringar – bland annat en ny lackenhet från Plockmatic.
Elanders investerar i tryckeriet – ökad efterfrågan från e-handeln
Elanders i Vällingby strax utanför Stockholm växer vidare med flera investeringar för att bli en komplett leverantör till e-handlare och industrikunder.
Det kräver effektiva flöden där den tryckta produkten integreras i ett avancerat logistikflöde.
Bland investeringarna finns en ny stor LED UV-lackmaskin, en större utvidgning av wire-o-avdelningen och tryck av större format.
Logistik och produktion hänger ihop
Elanders har i dag en struktur där tryckeriet i Vällingby hanterar produktionen medan vissa delar av logistiken sker i Borås.
– För flera av våra kunder producerar vi trycket här uppe och skickar ner det till Borås där kittning tillsammans med andra produkter sker, berättar vd:n Daniel Steneby.
Samtidigt förbereder man nu för att ta in en ny stor kund inom e-handel av fotoprodukter och de nya packstationerna står redo för den kommande julförsäljningen.
– Nu har vi också slagit samman våra fraktvolymer från systerbolag Reuseit vilket gett oss bättre priser när vi upphandlar frakt gemensamt.
En helt ny avdelning för tryck av större format sätts också i ordning för den nya kunden. Här finns bland annat fem Canon storformatsskrivare som trimmas in av teknikerna inför den kommande högsäsongen.
Ny lackmaskin ersätter laminering
För bara ett par veckor sedan landade ett nytt LED-UV lackeringssystem från Plockmatic i Vällingby. Man ser det som ett miljövänligt alternativ till traditionell laminering men systemet innebär inte bara lägre kostnader utan även ett lägre miljöavtryck.
– Laminerade produkter är svårt att återvinna, särskilt när båda sidor är laminerade. Med vårt nya system kan vi återvinna pappret som vanligt, säger Martin Skogmar som är platschef i Stockholm.
Den nya lackmaskinen bygger på ett slutet system, och behöver därmed inget utsug.
– Den här kör LED-UV och har därmed inga kvicksilverlampor som traditionell UV har, det finns inga flyktiga lösningsmedel som släpps ut, berättar Magnus Jönsson som är avdelningschef för digitaltryck.
LED-lamporna är också mer stabila utan att tappa i effekt med tiden. De håller också längre än de traditionella kvicksilverlamporna och energiförbrukningen är mycket lägre.
Nu jobbar man bland annat med att få lacket som läggs på att också bli godkänt för att Svanenmärkas.
– Vi har redan fått mycket positiv respons från våra kunder som ser det som en stor fördel att kunna erbjuda mer hållbara alternativ.
Det är framför allt kalendrar och omslag som man kommer att lacka och man gör det dels för att skydda produkterna men också för att ge trycket en glansig yta.
– Lackeringen är tio gånger snabbare än lamineringen, så många nya kunder ska in i produktionen, säger Daniel Steneby.
– Det är sällan man har chansen att öka produktionstakten så mycket, kommenterar Magnus Jönsson.
Det finns också möjlighet att byta mellan matt och blank lack.
Jämn kvalitet i inkjetpressarna
De två Canon Ix-pressarna, arkmatad inkjet, som varit i drift i flera år är uppgraderade till senaste tekniken som ger en mycket stabil produktion.

Elanders i Vällingby trycker ark i två inkjetpressar från Canon.
– Vi blev ju CGP-certifierade för några år sedan och det hade vi aldrig kunna bli utan den här tekniken. Det handlar om jämnhet över tid, att det vi kör i dag ser likadant ut som det vi körde för tre månader sen, berättar Magnus Jönsson.
I och med CGP (Certifierad grafisk produktion) har man extra bra koll på kvaliteten och kan snabbt involvera Canon, som levererat maskinerna, för att åtgärda avvikelser.
– För oss är det en fördel också i och med att vi har flera av de här printrarna inom Elanders vilket gör att vi kan föra en dialog med Canon på mer än en lokal marknad, säger Daniel Steneby.
– Så om till exempel våra tyska kollegor lyckas höja kvalitén ett snäpp så kan vi jobba på samma sätt här i Stockholm, och det ser vi resultat av faktiskt här nu.
Den nya lackmaskinen står nu offline men är byggd för att kunna kopplas på online till inkjetpressarna.
Växer på wire-o
En annan avdelning som just nu får sig en uppgradering är wire-o-bindningen där man just nu installerar en helt ny lina som gör alla delar av processen.
– Den nya maskinen stansar hålen, binder kalendern och sätter på hängaren i samma steg, säger Martin.
Komplett produktion för e-handelsprodukter
I och med investeringarna blir Elanders i Stockholm en komplett partner för alla som erbjuder tryckta produkter i sitt erbjudande.
– Vi kan erbjuda tryck i ark och rulle. Vi har laminering, lackning, häftning, wire-o och limbindning.
– Vi börjar bli väldigt kompletta nu när vi lyfter in större kapacitet i produktionen samtidigt som de två nya packstationerna finns på plats.
Efterfrågan på personliga produkter
Den växande trenden som Elanders styr efter är en allt större efterfrågan på personliga produkter, särskilt bland yngre konsumenter.
Det handlar om personliga kalendrar och tryckta produkter som fotoböcker och affischer som ökar, och Elanders ser stor potential i att möta denna efterfrågan med sina anpassade trycktjänster.
Men det handlar också om andra tjänster inom logistik, där Elandes globalt har förändrats kraftigt senaste årtiondet. I Sverige finns Elanders alla erbjudanden, både inom tryck och logistik.
– Inom logistik är vi väldigt duktiga när vi behöver lägga till eller dra bort något i processen, berättar Daniel.
Det kan vara att packa den tryckta manualen i sitt fodral tillsammans med andra saker eller printa flera fotoprodukter i olika processer och sedan skicka i ett paket till kunden.
– Detta är styrkan vi har i vår logistikgren. I Sverige är vi ett Elanders i miniatyr kan man säga, där vi både har tryck och logistik men att vi lägger ihop detta i samma bolag.
Hela Elanders tryckeri i Vällingby är som en stor logistikenhet där den grafiska produktionen tar stor plats, men det är i logistiken som det stora värdet skapas.
– Vi kan trycka 4 000 affischer i timmen, det är inte det svåra, utan att packa och få ut dem till konsumenten är det som är trixet, säger Magnus Jönsson.