Gå till innehållet

Elanders förvärvar innovativt logistikbolag

Nu ska affärsmodellen kopieras till andra länder.

Företagsaffär

Elanders har förvärvat det engelska kontraktslogistikföretaget Kammac.

Kammac omsatte under de senaste tolv månaderna över 90 miljoner pund med ”väldigt god lönsamhet”. Den initiala värderingen, inklusive tilläggsköpeskilling som ska betalas 2025, uppgår till strax över 100 miljoner pund.

Genom förvärvet blir Storbritannien Elanders fjärde största marknad. Storbritannien är även en av Europas största logistikmarknader, skriver man i ett pressmeddelande.

Effektiv affärsmodell

Kammac har utvecklat ett koncept där de erbjuder maximal lagringsflexibilitet till sina kunder genom ett nätverk av 15 lager i nordvästra England. Ett flertal av deras lager erbjuder tjänster som tullager och tempererad miljö. Kammac har även licens för att hantera medicinska produkter, såsom till exempel läkemedel och substanser för dessa.

Företaget sägs ha en solid affärsmodell och har de senaste tre åren växt med i genomsnitt cirka 20 procent per år med god lönsamhet. En av konkurrensfördelarna är att uppstartstiden för nya kunder bara är en till två veckor.

– Jag är väldigt imponerad av det företag som ägaren har utvecklat tillsammans. De har skapat ett framgångsrikt företag där affärsmodellen fokuserar på att erbjuda kunderna hög flexibilitet för mellanlagring av sina produkter och komponenter. Företagets framgång beror på att de byggt upp ett kluster av närliggande lager och det skapar i sin tur både stordrifts- och konkurrensfördelar. Vad Kammac är särskilt duktiga på är att maximera resursutnyttjandet.

Vi ser dessutom en möjlighet att kopiera deras affärsmodell till andra länder där vi är verksamma.

Magnus Nilsson, vd och koncernchef för Elanders.

Ged Caribini, Chief Operations Officer för Kammac, kommenterar det hela och säger:

– Med det globala avtryck som Elanders har kommer vi att kunna växa ytterligare i Storbritannien genom att vi kan erbjuda Elanders nuvarande kunder vår lösning. Vi ser även stora möjligheter att utveckla erbjudandet genom att använda Elanders egenutvecklade plattform för omnichannel-lösningar, där vi redan idag får en hel del förfrågningar.

Förvärvet finansieras huvudsakligen med existerande kreditramar och förvärvskostnaderna beräknas uppgå till cirka 20 miljoner kronor.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll