Efter förvärvet: Åtta45 och GBGT Box visar enad styrka
Framåt laddar man för ett varumärke inom förpackningsverksamheten.

Maria Iversén på GBGT Box.
GBGT Box är sedan 1 juli en del av Åtta45 efter att tryckerikoncernen förvärvade både förpackningsföretaget och tryckeriet By Wind i början av året.
– Nu gör vi första utställningen med båda varumärkena. Sedan är tanken att Åtta45:s förpackningsverksamhet ska gå in under GBGT Box varumärke, säger Maria Iversén, marknadschef på GBGT Box när vi träffar henne på Scanpack.
– På förpackningssidan förstärker vi varandra ganska ordentligt. Åtta45 får ett ben till att stå på med Rigid boxes och även en del tekniker som vi har i den här omställningen, säger hon och berättar att de i sin tur fått ökad säljkapacitet från Åtta45 i Stockholm. ”En bra symbios”.
Förpackningars CO2-avtryck
I Scanpack-utställningen visade GBGT Box bland annat sitt Guldägg-vinnande ”Sample pack”: A lovely Atmosphere som företaget tog fram i fjol.
– Det består av fem olika förpackningar där varje förpackning rent visuellt symboliserar ett lager i atmosfären, säger hon och tillägger att det visar på lekfullhet och inspiration men samtidigt visar på en stor portion seriositet.

Sample pack”: A lovely Atmosphere.
Varje box, från en större som förpackar en mindre, kommer med information om materialet, vilka trycktekniker som använts samt en beräkning av koldioxidavtrycket. Syftet är att öka medvetenheten om förpackningsindustrins påverkan på miljön. GBGT Box har också tagit fram en uppföljare på samma tema men för kapslar i falskartong.
– Vi jobbar mycket med våra kunder att beräkna klimatavtrycket på deras förpackningar och vägleda dem och visa vad ett visst val får för konsekvenser, säger hon och håller upp en av deras rigida boxar.
– Tyvärr är det för få kunder som efterfrågar detaljerad information. Det är väldigt få kunder som kommer till oss och frågar vad en förpackning har för klimatavtryck. Vi har aldrig gillat att göra det lätt för oss så då har det blivit så att vi går ut och berättar för dem om förpackningens klimatavtryck istället. Det är viktigt för oss, och för oss alla.
Gör skräddarsydda förpackningar
Hon påtalar att GBGT Box inte har några standardförpackningar i sitt sortiment, utan alla förpackningar anpassas efter kundens behov.
– Det handlar också om miljö, att använda så lite material som möjligt, att man inte ska behöva köpa en för stor förpackning bara för att den är standard. Då gör vi en förpackning som passar kunden.
Hur ser marknaden ut för er just nu?
– Ganska bra. Vi får mer och mer europeiska kunder, mycket inom parfym och kosmetik. Och där är väl lyxförpackningar en dörröppnare för det, säger hon och tillägger att GBGT Box hemsida, där de presenterar mycket inspiration ”gör att många kunder hittar dit”.
– Vi märker att företag vi träffar på, som till exempel tidigare producerat i Asien, är angelägna om att producera närmare.

Ett urval på förpackningar i falskartong som kunde ses i montern hos Åtta45 och GBGT Box.