Gå till innehållet

Efter byte av system för direktreklam – en tredjedel tackar ja

När man aktivt måste tacka ja till reklam.

Puls

På flera ställen i Europa har man bytt till – eller så pågår det försök av – ett system där man aktivt måste tacka ja till oadresserad direktreklam – istället för tvärt om som vi har i Sverige.

I Frankrike, där det pågår försök i 14 städer, kommer nu de första preliminära resultaten som visar att runt 30 procent väljer att tacka ja till oadresserad direktreklam, skriver Euwid i ett inlägg.

Samtidigt pågår en kamp mot både kostnader och människors inställning till miljö/hållbarhet kring trycksaker som gör att många stora annonsörer i Europa väljer att sluta med tryckt DR. 

Sparar 50.000 ton papper

I Frankrike är har kedjan Leclerc från september slutat helt med tryckt direktreklam och därmed sparar man 50.000 ton papper per år. Nu är det en app som gäller för den som vill få erbjudanden.

Enligt en artikel på Euwid så slänger 44 procent av alla franska hushåll direktreklamen direkt utan att läsa.

DR fungerar fortsatt

Det finns också de som aktivt väljer att fortsätta med sina tryckta erbjudanden eftersom man ser att det fungerar. 

I Tyskland har debatten gått het under de senaste åren –  där delas varje år ut 28 miljarder reklamblad till hushållen. Kedjor som Lidl, Aldi och Rewe går åt olika håll men alla provar lösningar för digital spridning av erbjudanden.

Frågan är hur stor risk det är för företagen att sluta med de tryckta reklambladen? Man tappar i räckvidd och varumärket blir mycket mindre synligt.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll