Gå till innehållet

E-handeln backar för första gången någonsin

Totalt minskade e-handeln med 7 procent under 2022. Här är kategorierna som backade mest – och de som ökade. Nedgång för första gången sedan mätningarna startade.

Ekonomi

Postnord har i dagarna släppt sin E-barometern för 2022 där man går igenom hur svensk e-handel sett ut under året och det var det första året sedan man började sammanställa datan som e-handeln backade.

Du hittar rapporten i sin helhet här.

Tre huvudinsikter från Postnords E-barometer:

  • E-handeln minskade med 7 procent under 2022 jämfört med föregående år och den totala omsättsättningen landade på 136 miljarder kronor.
  • Endast två produktkategorier hade en positiv tillväxt. Apoteksvaror som växte med 10 procent samt kläder och skor som hade en tillväxt på 2 procent.
  • Produktkategorierna som minskade mest är dagligvaror med en negativ tillväxt på -17 procent och barnartiklar och leksaker som backade -16 procent.

Såhär har e-handeln utvecklats i Sverige sedan 2006. Bild: Postnords E-barometer.

Detaljhandeln såg däremot en omsättningstillväxt med 3,8 procent under 2022 enligt SCB:s Detaljhandelsindex.

– Ökade omkostnader och den lågkonjunktur vi nu gått in i gör att företag behöver agera kortsiktigt och samtidigt planera långsiktigt, vilket är en utmanande balans men avgörande i konkurrensen om kunderna. Det råder en stor ovisshet på marknaden eftersom många e-handelsföretag inte har varit med om en lågkonjunktur tidigare. I oroliga tider blir konsumenter försiktigare och mer kostnadsmedvetna. E-handelsföretagen behöver vara lyhörda, snabbrörliga och hålla en nära relation till sina kunder för att förstå och agera efter deras behov, säger Postnords vd Mathias Krümmel i sin inledande text.

Såhär såg e-handeln ut i de olika kategorierna, endast apotek och kläder u0026 skor hade positiv tillväxt. Bild: Postnords E-barometer.

”Står inför tuffa tider – investeringar får vänta”

Enligt näthandlarna själva så är den största utmaningen hushållens minskade köpkraft i kombination med den osäkra omvärlden. Majoriteten av e-handlarna säger att de planerar att avvakta med investeringar i sina verksamheter under 2023.

I rapporten levererar Postnord tre möjliga framtidscenarion för e-handeln men också konjukturläget i stort. De tre scenarion man ser är följande:

  • Scenario 1 är att vinden vänder och återhämtning sker redan under 2023.
  • Scenario 2 är ett pausår där lågkonjukturen håller i sig och e-handelns siffror ligger kvar på liknande nivåer med återhämtning först under 2024.
  • Scenario 3 är ”en djupare kris” där den ekonomiska nedgången väntas bli långdragen och konsumenterna kommer att vara hårt pressade under de kommande två åren.

Intressant data från rapporten

Nedan följer lite intressant data från rapporten:

  • Leveransalternativen ökar – 71 procent svarar att de vid sitt senaste e-handelsköp kunde välja önskat leveransalternativ, jämfört med 43 procent 2017. Utbyggd infrastruktur med nya leveransplatser och fler valmöjligheter i checkouten sägs ligga bakom.
  • Dagligvaror backade mest, med ett tapp på 17 procent. Under pandemin sågs köp av matvaror online och hemkörning som en skyddsåtgärd, nu ses det som en onödig lyx. Inte minst när den genomsnittliga matkostnaden för en familj med två barn ökat med 1.800 kronor i månaden. Även kommande år tros vara svåra för dagligvaruhandeln på nätet.
  • ”Social handel” växer, det rör sig alltså om e-handel via sociala medier, 17 procent av de tillfrågade säger att de e-handlat via sociala medier senaste månaden. Ökningen spås fortsätta då Sverige fortfarande ligger långt efter exempelvis USA i den formen av e-handel. Även bland de äldre är det relativt vanligt, 14 procent har handlat via sociala medier senaste månaden i åldersspannet 65-79 år.
  • Allt fler köper direkt av varumärket, D2C är en trend som fortsätter växa inte minst tack vare aktörer som Revolution Race. Fördelarna beskrivs som bättre priser tack vare slopade mellanhänder och anledningen bakom ökningen sägs vara att tillverkarna blir allt bättre på den egna marknadsföringen framförallt via sociala medier. Och på så sätt byggt en relation från varumärke direkt till slutkund.
  • Paketboxar allt mer populära. De så kallade paketboxarna där du med en kod kan hämta ut paket, ofta dygnet runt, blir allt mer populära. Närhet till hemmet, minimalt köande har gjort boxarna till en konsumentfavorit. Det finns flera aktörer på marknaden som fortfarande slåss om att vara herren på täppan.
  • 77 procent av alla kundkorgar i e-handeln överges enligt data från de 500 största e-handelsaktörerna i Europa. Det här trots välplanerade strategier för att leda konsumenterna till kassan så finns det flera distraktionsmoment som kan hindra köpen. Anledningarna skiljer sig bland åldersgrupper, där de yngre tenderar att ”fönstershoppa” och sedan överge kundvagnen medan de äldre stöter på tekniska utmaningar när de ska genomföra köpet.

Såhär leverades paketen under 2022. Bild: Postnords E-barometer.

För mycket mer information om hur svensk e-handel mår så hittar du rapporten i sin helhet här.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll