Gå till innehållet

DR prioriteras på minskande reklammarknad 2012

Puls

Det råder finansiell oro i världen och många marknadschefer är mitt uppe i budgetarbetet inför nästa år. En färsk undersökning från Sveriges Annonsörer visar att sju av tio tror att det egna företagets marknadsbudget kommer att ligga på samma nivå under nästa år som innevarande år.

Men när annonsörerna istället får svara på hur de tror att reklaminvesteringarna kommer att utvecklas totalt i Sverige blir svaret ett annat. Endast en tredjedel tror att reklaminvesteringarna förblir oförändrade under nästa år, medan hela 64 procent tror att de minskar.

– Det är tydligt att många marknadschefer tror att de sitter i en säkrare sits än sina kollegor. Vårt råd till alla annonsörer är att inte dra ner på marknadskommunikationen oavsett konjunktur, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

De som eventuellt tvingas att skära ner svarar att de i första hand skulle göra det på sponsring och event samt bio- och utomhusreklam. Prioriterade kanaler i mediemixen är däremot internet, pr och direktreklam.

Resultatet bygger på svaren från 120 marknadschefer.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll