”Direktreklam är den roligaste reklamen”


Johan Boberg på Edita Bobergs och Stefan Blomqvist på 21 Grams gillar direktreklam.
Direktreklam är den roligaste reklamen, skriver Johan Boberg på Edita Bobergs och Stefan Blomqvist på 21 Grams i ett inlägg.
Reklam. Ja, tack!
Direktreklam är den effektivaste reklamen, enligt en rapport från PostNord. 86 procent av svenska folket handlar, går vidare till webbsidor eller skänker pengar till välgörenhet tack vare direktreklamen.
Ingen trodde att någon skulle säga det 2016: Den postala distributionen är bäst. Brevbäraren är en vinnare. I tider av tro på digitala mediers överlägsenhet visar PostNords rapport DR-Monitor att det finns en slags övertro på reklam via e-mail eller sociala medier.
Direktreklam förlitar sig på det postala. För den är snabbast, effektivast och roligast. Ja, just det: roligast. Bara fyra procent av de tillfrågade i undersökningen tycker att det är roligt och intressant att få reklam till sin e-post eller läsa den på sociala medier. 42 procent, däremot, gillar att få reklam i brevlådan. Många blir bara irriterade när de ser reklam i mobilen och den hamnar snabbt i papperskorgen. Mycket reklam blir spam och irriterar ännu mer.
Allt fler stora techbolag bygger in adblockerfunktioner i sina programvaror för att kunderna ska kunna skydda sig mot spam. I en studie från analysföretaget Juniper Research, publicerad i Worldwide Digital Advertising: 2016-2020, riskerar därmed digitala publicister förlora 220 miljarder kronor i annonsintäkter de kommande fyra åren.
”Nu är det nödvändigt att hitta lösningar som får mediekonsumenterna att tolerera annonser”, heter det.
Svenskarna inte bara tolererar direktreklam, visar DR-Monitor. Vi gillar att kolla posten och bli inspirerade. 38 procent går in på det aktuella företagets hemsida medan 47 procent googlar produkten eller tjänsten. 54 procent handlar något på internet tack vare DR. Ett talande exempel för synergin, där tidningar, tv-reklam, internet eller sociala medier med samma budskap gör en konsument mer köpsugen.
Men 82 procent handlar i butik ”någon gång eller oftare” per år tack vare DR, och 32 procent handlar i butik ”minst en gång” i månaden, enligt DR-Monitor.
Svensken är också mer benägen att öppna sitt hjärta och plånboken samtidigt: vi skänker i snitt 246 kronor till olika hjälporganisationer eller välgörande ändamål tack vare direktreklam. Genomsnittliga sms-gåvan är 89 kronor och via autogiro 134 kronor i månaden.
Engelske marknadsföringskonsulten och författaren Peter Field spår en lysande framtid för direktreklam, antingen för sig själv eller i kombination med andra reklamkanaler.
”DR har traditionellt sett underskattats vid långsiktig marknadsföring”, säger han i DR-Monitor. ”Här finns en stor utvecklingspotential”.
/Johan Boberg, Edita Bobergs och Stefan Blomqvist, 21 Grams