De har sålt över en miljon individanpassade böcker

Från lostmy.name

Från lostmy.name som nyligen lanserades på svenska.
Företaget Lost My Name har på fyra år sålt långt över en miljon helt individanpassade barnböcker. Idag har företaget 70 anställda och fick i höstas in nio miljoner dollar i riskkapital från bland annat Google. Nyligen lanserade man i Sverige och har fram till idag sålt 8.500 böcker på svenska.
Med extremt mycket teknologi – man har 30 programmerare anställda – skapar man en fängslande berättelse vars förpackning ser ut och känns ”både konstigt, och charmigt, traditionellt”, skriver New York Times i en artikel om företaget. Man har hittills sålt 1,4 miljoner böcker till 164 länder på en lång rad språk – bland annat svenska.
I New York Times historia om framgångssagan konstaterar man att de flesta av de tekniska framstegen inom förlagsbranschen senaste åren har varit digitala, med förläggare och apputvecklare som experimenterat med e-böcker bland annat genom att lägga till videor, musik och andra interaktiva element.
Men det tryckta mediet börjar också få en högteknologiskt ”makeover” i takt med att allt fler nystartade företag tar sig in i förlagsbranschen och digital tryckteknik blir snabbare, billigare och bättre.
Det finns många andra som använder samma koncept och ett av de mer lyckade som nämns i NY Times artikel är Sourcebooks projekt “Put Me in the Story”.
Tio tryckerier runt om i världen används för att producera böckerna som hittills är köpta från över 160 länder.
Nyligen lanserade man sin andra bok som har krävt 25.000 rader kod – som ”skriver” och formger boken varje gång den beställs. Bland annat används en karta över det område där barnet bor.