Gå till innehållet

Data är grafiska branschens nya råvara

Puls

Professor Klaus Thaler från Stuttgart Media University ger sin bild av Grafisk bransch 4.0. (Bild: Heidelberg)

Grafiska branschen måste erbjuda tjänster som täcker långt mer än tryckning och distribution.

Nyligen arrangerade tryck- och medieorganisationer i de tyska delstaterna Baden-Württemberg och Bavaria ett event med rubriken “This is the Future! Printing Industry 4.0”, skriver Heidelberg i en rapport från eventet.

– Vi måste väva samman alla kundrelaterade processer, speciellt till olika former av service och tjänster. Genom att, redan idag, använda tillgänglig data på ett smart sätt kan vi ta stora steg i rätt riktning. Tillgång till data innebär tillgång till kunder. Varför kan man inte beställa en trycksak bara genom att trycka på en enda knapp? Frågade sig Steffen Setzer från onlinetryckeriet Laserline i Berlin.

Under eventet beskrevs en tydlig trend där branschen går från tryckning till att erbjuda sina kunder helhetslösningar inom digital kommunikation.

– Data är branschens nya råvara, sa Michael Neugart, styrelseordförande hos Heidelberger Druckmaschinen inför de runt 150 deltagarna.

Även om trenden är tydlig så kämpar den grafiska branschen fortfarande med sin anpassning till den nya verkligheten och hur man skall dra nytta av den.

– Det finns i alla fall stora möjligheter i vår bransch jämfört med andra. Vi har länge jobbat digitalt och behöver inte starta från noll, menade Bernhard Niemela, chefredaktör för Deutscher Drucker.

Talarna var rörande överens om att det långt ifrån räcker att trycka digitalt och att automatisera sin produktion. Branschen måste erbjuda tjänster som täcker långt mer än tryckning och distribution.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll