Gå till innehållet

Dalatryckeri växer med byrå – ”Vi levererar förtroende”

Puls

Eva Gullersbo har nyligen börjat på Stuart Print som säljare av tryck- och media-lösningar. Här tillsammans med vd Tony Brorsson på GrafKom I/O i maj.

Den första april bytte Centrumtryck i Dalarna skepnad när tryckeriet tog byråverksamhetens namn och profil. Byrån Stuart har sedan några år varit en del av gruppen och när Tony Brorsson, ägare och vd, startade den var det ett sätt att uppfattas som mer intressant och innovativ.

– Tanken från början var att byråverksamheten skulle driva tryck, berättar Tony Brorsson när Branschkoll träffar honom på Grafkoms nätverksträff i Stockholm i början av maj.

Centrumtryck blir Stuart Print

Man ville med byråverksamheten, som man döpte till Stuart, nå kunderna innan de bestämde sig för hur kommunikationen skulle se ut. Samtidigt som man såg en affärsmöjlighet i det stora behovet av webblösningar som fanns hos kunderna. Dessutom upptäckte man att en ny webbplats ofta leder till att kunderna också vil ha en broschyr, berättar Tony.

– Efter fyra år såg vi att det var på byrån som kunderna kom in, säger Tony. Byrån driver verkligen jobb och nu får vi helt nya case som vi inte kommit åt förut.

Så den första april i år fick tryckeriet nytt namn och ny profil. Namnet är nu Stuart Print och verksamheterna är helt integrerade med varandra.

Idag är man 13 personer fördelade ganska jämnt över de två delarna. Huvudkontoret ligger i Avesta med lokalkontor i Mora och Malung.

– Vårt jobb är att bygga kundens varumärke, hjälpa till att hitta nya kunder och i förlängningen hjälpa våra kunder att göra mer affärer. Vi levererar inte längre en produkt utan ett förtroende avslutar Tony.

Tuff omställning

Att ställa om en verksamhet på det här sättet har varit tufft.

– Det har varit, och är fortfarande, en en stor omställning för företaget – men kanske främst för alla som jobbar här – och de gör ett fantastiskt jobb, säger Tony.

Förändringen har också kostat i pengar vilket har påverkat lönsamheten de senaste åren.

– Vi har lagt mycket pengar på att komma så här långt – men nu ser vi att det går bättre och under andra kvartalet i år ser det riktigt bra ut, avslutar Tony.

Stuart på webben: stuart.pro

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll