Coca-Cola gör första fälttest med ”pappersflaska” i Ungern

Coca-Cola ska till våren för första gången sälja en produkt i sin så kallade ”pappersflaska”. Det är drycken Adez som det gäller och man har valt Ungern som en utvärderingsmarknad för de 2.000 flaskor som testet omfattar.
Den nuvarande prototypen består av ett skal av papper med återvinningsbar barriär och lock av plast.
Prototypflaskan som det rör sig om är framtagen i ett samarbete mellan utvecklare på Coca-Cola och det danska företaget Paboco (Paper Bottle Company). Paboco stöds av Alpla och Billerudkorsnäs i samarbete med Carlsberg, Lóreal och Absolut.
LÄS OCKSÅ: Carlsberg dricks snart ur en pappersflaska
– Denna test som vi nu utför är en milstolpe i vårt utvecklingsarbete mot en helt pappersbaserad flaska, säger Daniela Zahariea, Director of Technical Supply Chain & Innovation på Coca‑Cola Europe i en artikel på företagets sajt.