Gå till innehållet

Carlobolagets före detta VD startar nytt väskvarumärke

Tommy Hultqvist, tidigare vd och delägare på Carlobolaget är inte klar, varken med läder, väskor eller profilbranschen. Efter ett år av arbete i det tysta är han och kollegan, tillika delägaren, Jessica Lundgren redo att lansera sitt nya projekt – Time to Market (TTM) som tillverkar moderna läderväskor.

Puls

– Ibland måste man bida sin tid som det heter, det som hände med Carlobolaget var såklart ingen utveckling vi önskade och innan pandemin kände vi verkligen att vi hade något bra på gång. Det är lätt att bli naiv när man inte ser några problem, speciellt problem som är okända för en sen tidigare, till exempel en global pandemi. Men det som hände det hände och nu har jag sakta men säkert fått börja om och tänka på nya sätt, berättar Tommy Hultqvist för Branschkoll.

Förtydligande: Carlobolagets verksamhet lever vidare i allra högsta grad. Mer om vad Carlobolaget gör kan du läsa här: Omfattande förändringar på Carlobolaget – ny vd och ägarstruktur

Toppmoderna väskor – redan fått in beställningar

Några av produkterna från TTMs nya väskkollektion som snart når den svenska marknaden.

Tommy berättar att han och Jessica som äger halva Time to Market var jobbat i lugn och ro under ett års tid med att ta fram bolagets första kollektion. Och att han tänkt till och gjort om både en och två gånger under designprocessen för att få till en bra och modern produkt. Han berättar också att han tagit in feedback från återförsäljare och kontakter i branschen för att ännu bättre förstå hur de väskor som finns på marknaden idag kan förbättras.

Närmare bestämt gjorde man en omfattande kundundersökning där det framkom att många väskor saknar förvaring för moderna tekniktillbehör som idag är en helt naturlig del av arbetsdagen.

Och nu, med några veckor kvar till leverans, så känner han sig mogen att berätta för omvärlden om det nya projektet – Time to Market.

Passar en modern användare

– Jag har velat tänka till och göra det här ordentligt, snarare än att hafsa fram något, så produkterna känns toppmoderna. Till exempel har vi förvaring för Airpods, vi har också jobbat mycket med att få till rätt skinn med rätt färgnyans och en modern look.

Tommy berättar att de endast hunnit prata med några få kunder men att man redan fått några beställningar.

– Jessica som är ansvarig för försäljning och sköter de flesta kundkontakter har fått in bra med beställningar och vi vet att produkterna passar en modern användare, det har marknaden bekräftat. Hittills har vi bearbetat en handfull kunder som även gett oss feedback, nu är det dags att gå ut på bredden, förklarar Tommy och tillägger:

Tredje medarbetaren började 1 september

Hittills har man varit två personer som gemensamt startat upp TTM, Tommy och Jessica Lundgren som även hon tidigare jobbat på Carlobolaget. Men den 1 september började Dzenan Zekiri på bolaget och ska jobba med försäljning.

– När Dzenan blivit varm i kläderna ska han börja bearbeta marknaden med vårt standardsortiment men även med de kundunika lösningar vi kan erbjuda.

Tommy förklarar att skinn som produkt har en flexibilitet inbyggd i sig och att man inte behöver särskilt stora volymer för att göra specialproduktioner.

– Vi är väldigt duktiga på produktutveckling och design och det vill vi att kunden ska kunna ta del av, exempelvis om denne vill ha ett datorfodral och har en idé så kan vi snabbt ta det från idé till produktion från hyfsat goda volymer, säger Tommy och fortsätter:

– Jag brinner för skinnet och trivs bra med att jobba med den här typen av produkter. Vi siktar inte på att bli störst utan efter att tillföra något nytt och göra det här på vårt egna sätt snarare än att gå i någon annans fotspår.

”Har vi inte koll på produktionen faller vi direkt”

Avslutningsvis berättar Tommy om vikten av de kontaktnät han har byggt upp när det kommer till produktion och sourcing.

– Det är jätteviktigt att ha rätt producent med dig, har vi inte kontroll på vår produktion faller vi direkt, vi har inte tagit några genvägar och alla certifikat för en bra produkt och trygg produktion finns på plats. Nu ser vi fram emot att träffa fler kunder under hösten, avslutar Tommy Hultqvist vd för Time to Market.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll