Gå till innehållet

By Wind och Lessebo tog båda guld i Designpriset

Ytterligare en gång belönas dessa två kampanjer för sin kreativitet och design.

Mässor & Möten

Svenska Designpriset avgjordes nyligen och tryckeriet By Wind fick återigen uppmärksamhet för sin nya identitet.

I kategorin ”Grafisk Identitet – Logotyp” tog man hem guldet före Röda Sten Konsthall som tog silver.

I kategorin ”XL Design – Monter / Utomhus” så var det Lessebo Paper som tog guldet för sin nylansering av sina färgade papper.

Det är göteborgsbyrån F&B Happy som står bakom båda jobben.

Alla vinnare presenteras på Svenska Designprisets webb.

Grafisk Identitet – Logotyp: By Wind

Bild: Svenska Designpriset

2022 gick två av Sveriges främsta tryckerier (Göteborgstryckeriet + Danagård Litho) ihop. Hela produktionen drivs av egen vindkraft. Vi lät det bli grunden för både namn och logotyp.

Designer: Design Director: Oskar Andersson. Designer: Joakim Aronsson, Ellinor Bjarnolf, Emilie Lindquist. Motion Designer: Anton Ocampo, Linn Wergelius. Animation: Emil Graden. Website: Lundgren+Lindqvist

Illustratör/fotograf: Fotograf: Ander, Sanner Fotografi

Projektledare: Projektledare: Camilla Smids Lövgren, Anette Anderson. Strateg: Anders Kornestedt. Copywriter: Lars Forsberg. Producent: Henrietta Sterner-Bernvik.

Kund: By Wind

XL Design – Monter / Utomhus: The Big Rollout

Bild: Svenska Designpriset

Lessebo Paper är ett av världens mest hållbara pappersbruk. När det var dags att rulla ut det nya sortimentet, gjorde vi precis det. Tillbaks till naturen. Maximalt uttryck. Minimalt avtryck.

Byrå: F&B Happy

Designer: Design Director: Maria Glansen. Designer: Carolina Dahl. Creative Director: Lisa Careborg.

Illustratör/fotograf: Fotograf: Ander, Sanner Fotografi, Akira Andersson

Projektledare: Projektledare: Catarina Åkerblom, Madeliene Sikström. Strateg: Anton Nordstierna. Copywriter: Pontus Thorén.

Kund: Lessebo Paper

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll