Gå till innehållet

Brickor, nappar och sneakers – Dag två på Nordic Profile Fair

Inspiration

Enligt uppgifter från PWA hade Nordic Profile Fair var besökssiffrorna 1189 besökare under mässans två dagar, varav 993 unika, vilket går att jämföra med 1441 (1167 unika) besökare i augusti 22. Antalet utställare var 113 stycken, vilket är rekord sedan pandemin och man säger sig se en trend där antalet utställare växer snarare än krymper (som det gjorde innan pandemin).

Nedan följer utdrag från de samtal Branschkoll hade med utställare och besökare under mässans andra dag.

”Tycker mässan ligger lite för tidigt”

Makarna Ebers Från The Brand Studio besöker Nordic Profile Fair för att hitta inspiration.

Jenny Ebers som driver The Brand Studio i Nynäshamn besöker mässan med sina make Thomas Ebers som till vardags jobbar i försvaret men som är med och hjälper till ibland.

– Jag tycker mässan ligger lite för tidigt, första veckan i september hade varit bättre, nu har man precis kommit tillbaks från semestern och det är så mycket att hinna med, sen är det såklart alltid trevligt att vara här, säger Jenny Ebers.

Vidare berättar Jenny att gåvoträden vi nämnde dag ett är hennes favorit bland nykomlingarna.

– Billigt tyckte jag det var också, kunderna frågar inte efter den typen av produkter ännu men jag ser såklart möjligheter, förklarar Jenny.

”Tillbaks efter 12 år”

Carin Hamnå och Patrik Olsson på Nybroföretaget Åry Trays håller upp en bricka med motiv från stadens stolhet ishockeylaget Nybro Vikings (som tog sig upp i Allsvenskan förra säsongen).

Nybroföretaget Åry Trays är tillbaks på mässan med sina brickor efter en tolv år lång paus. Sortimentet är fokuserat till brickor och bordstabletter i FSC-märkt björkfaner. Tillverkning sker i fabriken i Nybro där man haft verksamheten sedan 1952 och där cirka 30 anställda jobbar.

– Många har varit förbi och blivit imponerade och tycker det är en bra produkt som passar bra både till jubileum och som giveaway. Och för den som är lite kreativ kan man använda företagslogotypen för att göra ett mönster tillexempel, säger Carina Hamnå, som jobbar som säljare på bolaget.

Brickorna trycks med digitaltryck

– Det är digitaltryck, bläckstråle på obestruket papper som sedan värmpressas och vi trycker och tillverkar allt själva. Vi har tre ben att stå på, vi säljer till retail med våra egna tryck, där är Svenskt Tenn vår största kund. Sen säljer vi till profilbranschen med profilerade brickor och så säljer vi till privatpersoner som vill trycka brickor med egna bilder/motiv, förklarar Patrik Olsson även han säljare.

”Från fem par och uppåt”

Wilrik van Geest berättar om sitt bolag Promo Sneakers som är specialiserade på brandade sneakers.

Nederländska bolaget Promo Sneakers ställer ut för första gången efter en lyckad mässa i Odense i våras. Bolaget levererar brandade skor från fem par och uppåt med tolv veckors leveranstid.

– Vi erbjuder så låga kvantiteter för att vi vet att våra kunder återkommer och köper större volymer vi ser det som en investering berättar Wilrik van Geest som är bolagets vd och grundare och fortsätter:

– Våra skor passar väldigt bra som gåva i slutet på arbetsåret eller till kunder inom bar- och restaurangbranschen. Tillverkning sker i Kina och du kan designa själv eller få hjälp med designen. Skon trycks först och sen sätts den ihop, vi har cirka 20 olika modeller.

Husgeråd #3 Släng inte dina disktrasor i vanliga soporna

Nils Persson är vd för Tekotryck och tipsar om hur du bäst gör dig av med en disktrasa.

”Vi säljer nu till över 60 länder”

Tekotryck har passerat sextio länder som de säljer sina svensktillverkade disktrasor i. De största marknaderna just nu är USA och Kanada som precis upptäckt disktrasan eller som de kallar den ”the swedish dishcloth”.

– I USA kör de ju med hushållsrulle, de köper sina rullar i XXL, rullen är halvmeter i diameter, berättar Nils Persson vd på Tekotryck för Branschkoll.

Disktrasan är en svensk uppfinning som uppfanns redan 1949 och består av 70 procent cellulosa och 30 procent bomull. Tekotryck exporterar 85 procent av sina trasor till utlandet, förutom Nordamerika är Asien en stor marknad och där är ”Made in Sweden” viktigt och något som importörerna vill att det ska stå på trasorna.

– Släng inte din disktrasa i vanliga soporna, släng den i matavfallet, för den är nämligen nedbrytbar, tipsar Nils Persson.

Det är aldrig för tidigt att bära produktmedia

Matthew Beale på Esska visar upp bolagets profilerade nappar.

Den svenska napptillverkaren Esska ställer ut på mässan för första gången trots att man sålt profilnappar ett tag. Den största verksamheten för bolaget är dock detaljhandeln där man säljer nappar under eget varumärke hos de stora detaljvarubutikerna.

Bolaget är grundat 1904 och har sin tillverkning i Lidköping, nu vill man erbjuda nappar, tampotryckta med ditt varumärke eller ditt favoritlag.

”Får man säga pengarna?”

Hanna Nordström och Gustaf Blondell på Connect Marketing ger sin syn på branschen.

På vägen ut från mässan stöter jag ihop med två unga entusiastiska profilare, Hanna Nordström och Gustaf Blondell på Malmö-återförsäljaren Connect Marketing.

”Jag har egentligen inte börjat ännu”

Hur länge har du jobbat på Connect Marketing?

– Jag har egentligen inte börjat jag ännu, jag börjar i september men jag följde med på mässan ändå. Jag tog studenten i våras, berättar Hanna Nordström, som även har familj som jobbar på bolaget.

Gustaf är lite mer erfaren och har varit på bolaget i 2-3 år.

Vad är det bästa med att jobba i profilbranschen?

– Får man säga pengarna? Haha, nä men det är ju så, man tjänar bra! Säger Gustaf.

Vilken är den bästa julklappen då?

– Gåvokort är bäst, för det är enkelt och alla blir nöjda. Gåvokort från Vinga kan du skriva säger Gustaf och flätar sitt pek- och långfinger i en gest och säger ”Jag och Vinga är såhär tighta”.

Vilken tycker du är den bästa julklappen då Hanna?

– Jag vet inte ännu, men salt & peppar-kvarnar verkar ju poppis här iallafall.

LÄS OCKSÅ: Husgeråd, trästubbar och eld på Nordic Profile Fair


Du kan fortfarande besöka den digitala mässan fram till 1 september, det gör du här. Det var allt för den här upplagan av Nordic Profile Fair, Branschkoll längtar redan till januari!

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll