Branschledande i digitalisering – delar med sig av kunskap

Livonia Print i Lettland är som tryckeri med och leder utvecklingen i att digitalisera förlagsbranschen. Vad är det då man som företag måste göra för att vara med och digitalisera den bransch som man är en del av?
Detta kommer Marc Freitag på Livonia Print att berätta på Grafkom I/O i Göteborg den 8-9 november.
För Livonia och Marc handlar det om böcker och tjänster till förlagsbranschen men tankesättet kan appliceras på vilken produkt och vilket grafiskt företag som helst.
Vill du lyssna på Marc Freitag och andra inspiratörer på Grafkom I/O i Göteborg – läs mer på grafkom.se/io
Marc är sedan ett knappt år tillbaka ansvarig för digital affärsutveckling på tryckeriet. Och för honom handlar det inte alls om vilken tryckteknik man använder – digital eller offset – utan om att digitalisera hela processen från att kunden får en idé till att boken hamnar i läsarens hand. Men man måste ha rätt verktyg i varje delprocess.
Läs mer: 125 personer redan anmälda till Grafkom I/O – se hela listan här
Förstå din roll i produktens livscykel
Nyligen har Livonia inlett en satsning där inkjetpressar från Canon håller på att ta över stora volymer böcker från offset och för Marc är detta ett verktyg som hjälper dem att nå det större målet med att digitalisera hela processen.
– Böcker är böcker oavsett teknologi men hur de tillverkas förändras. Vilken roll har man som tryckeri i en produkts livscykel? Den som förstår detta kommer att bli en vinnare, säger Marc.
Big data
På Grafkoms nätverksträff i Göteborg kommer Marc att berätta om den resa som Livonia just nu gör där man digitaliserar hela sitt företag. Genom att samla in information från allt som sker i företaget kan man också anpassa och planera på ett överlägset sätt.
Alla maskiner kommer att kopplas upp till det nya mis-systemet och skapa möjligheter som man inte ens själva idag ser framför sig.
– Vi måste vara helt transparenta med all information inom företaget. Till exempel så kommer vi veta vilka egenskaper varje operatör har och denna data används av planeringssystemet för att skapa full koll på produktion, leveranser och ekonomi.
I och med den kunskap man skaffar sig genom information kan hela företaget bli extremt automatiserat på ett sätt som de flesta i den grafiska branschen tidigare inte ens funderat på.
Marc Freitag kommer tillsammans med Livonias vd Trond-Erik Isaksen att berätta om visionen och hur projektet utvecklas. Dels i en visionär presentation men också i en fördjupande del där man går in mer i detaljer kring informationshantering och automatisering.