Gå till innehållet

Branschkollen #1: Kompetenskris, elkris, förvärv och branschens nya webbshoppar

I det första officiella avsnittet av ”Branschkollen”, podcasten där David och Ola diskuterar aktuella händelser i print-, profil- och förpackningsbranschen, pratar vi om det som hänt under sommaren, mässorna som dragit igång, energikrisen och att den grafiska branschen skriker efter kompetens.

Podd

Kolla här – eller på Youtube:

Video från YouTube

Genom att spela videon accepterar du YouTubes dataskyddspolicy.

Källa: youtube.com

Lyssna här – eller där poddar finns:

https://www.podbean.com/ew/pb-hiers-12baec3

Innehåll

Energikrisen:

Lessebo tvingas stänga bruket  en dag när elkostnaderna ökade från 70 tusen till 600 tusen kronor och så har vi pratat med ett tiotal tryckerier om hur de påverkas av kraftigt höjda elpriser.

Förvärv:

Det har skett flera förvärv under sommaren, bland annat har Xindao förvärvat Vinga, och så har Midocean blivit förvärvade av Solo Group. Och nyligen blev Magnussons Agenturer förvärvat av Alligo, vi pratar mer om samtliga förvärv.

Nischade tryckshoppar:

Ola har gjort en spanning, allt fler tryckerier startar nischade webbshopparna där man hjälper kunderna med exempelvis etiketter eller posters, han berättar mer om några av hetaste satsningarna i den sfären just nu.

Kompetensförsörjning:

Är bristen på personal det största hotet mot den grafiska industrin? David misstänker att så kanske är fallet, samtidigt som Ola berättar att Stibo startat sin egna utbildning för att få fatt på fler tryckare samtidigt som Åtta45 söker tretton nya medarbetare.

Det och mycket mer i första avsnitten av Branschkollen, finns både som podd och som videopodd.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll