”Branschen måste ta e-handel på allvar”

Peter Carlén, ansvarig för e-handel på Åtta.45, har intervjuats av podden E-handelstrender som drivs av journalisten Urban Lindstedt.
”Det viktigaste är att ta den här frågan på allvar”. (lyssna på hela inslaget längst ner på sidan)
Drygt 30 procent av alla ordrar hos Åtta.45 kommer via webbeställningar berättar Peter Carlén. Han berättar också om en vad han tycker konservativ bransch med ganska hög medelålder.
– För den grafiska branschen är e-handel något som har krävts i upphandlingar och nu när man pratar med kollegor i branschen är e-handel fortfarande något nytt, det säger Peter Carlén.
Gelato lyfts fram som ett exempel där e-handel av trycksaker utvecklats på ett bra sätt. Gelato har klivit in och håller i system och marknadsföring på ett liknande sätt som Airbnb.
– Vi tittar också på att vara med i Gelatos nätverk, säger Peter Carlén.
Stort ointresse från ledningen på företag
Enligt Peter Carlén tar den grafiska branschen inte digitaliseringsfrågan på allvar. Och ett av problemen är att det är ett stort ointresse från ledningen i företagen.
Man måste nu plocka in it- och marknadsfolk för att driva satsningen på e-handel och digitaliseringen.
– Det viktigaste är att ta den här frågan på allvar, säger Peter.
För att komma vidare måste man anställa personal som inte är från branschen. Det är också olika affärsmodeller som slåss mot varandra – och man kanske ska lägga e-handeln i ett separat bolag, är ett sätt som diskuteras i podden.
– Man har inte råd att slå undan benen på sitt gamla sätt att jobba.
Lyssna på podden nedan eller på soundcloud – avsnittet med Åtta.45 startar 11:10 in i programmet.
.
.