Brandfactory köper Imagon i Sverige och Norge
Finska Imagon säljer verksamheterna i Sverige och Norge till Brandfactory.

”Affären stärker Imagons strategiska beslut och fokuserar verksamheten i Finland samt genom det finska bolaget på internationella marknader”, skriver man i ett pressmeddelande.
Imagon Oy och Brandfactory Scandinavia har också ingått ett samarbetsavtal för, som man säger, ska ”möta de största kundernas behov”. Imagon blir en betydande tillverkningspartner för Brandfactory på marknaderna i Sverige och Norge.
Köpare är det nya decimerade Brandfactory som nyligen fokuserade sin verksamhet inom skylt och display efter att ha satt tryckeridelen i konkurs samt sälja sin logistikdel.
LÄS OCKSÅ: Halva Brandfactory har fått ny ägare
Imagon AB och Imagon AS består av ett tjugotal anställda och omsätter årligen cirka 80 miljoner kronor (55 mkr i Sverige med 14 anställda).
– Vi har velat hitta en långsiktig, ekonomiskt stabil partner som delar vår syn på branschens framtid. Vi är övertygade om att samarbetet med Brandfactory Scandinavia är rätt väg att gå, och vi är glada att kunna stärka vårt kundutbud i samarbete, säger Mikko Okkonen, vd för Imagon Oy.
Brandfactory menar att ambitionen med förvärvet är att stärka positionen som ”det självklara valet inom digital signage, industridekaler, fordonsdekor samt interiöra & exteriöra skyltlösningar på den skandinaviska marknaden”.
Brandfactory Scandinavia består sedan nyligen av Brandfactory Signs & Graphics Sverige och Brandfactory Signs & Graphics Norge. Ambitionen är att integrera Imagon AB och Imagon AS i Brandfactory Scandinavia inom kort, skriver man i ett pressmeddelande.
– Vi kan genom vårt nätverk av leverantörer fortsätta erbjuda högkvalitativa produkter till konkurrenskraftiga priser. För våra medarbetare innebär förvärvet en utökad kapacitet i organisationen och en starkare närvaro i Göteborgsregionen, säger Jakob Söderbaum, vd Brandfactory Scandinavia.