
Anders Lundqvist (Brandfactory), Camilla Börlin (21grams), Martin Oscarsson (21grams) och Kai Rydberg (Brandfactory).
Startskottet för detta inträffade då företaget började få propåer från sina kunder om att man behövde ny och bättre inkjet-utrustning för mer avancerad adressering. Förra året lanserade man en ny högupplöst adresskrivare för den grafiska marknaden.
Se också: 21grams är med på Print Next den 24 november
QR-koder och bilder på alla material
Det största, relativt nya, behovet är att kunna printa QR-koder även på plast och lackade papper. Att kunna printa bilder i samband med adresseringen efterfrågades också av allt fler.

Bläcket kommer i en bag-in-box.
Sökte låga bläckpriser
De tekniska lösningarna fanns redan på marknaden men de tillgängliga alternativen upplevdes som ganska dyra. Därför började Kaj Christensen och Martin Oscarsson på 21grams se sig om i Europa efter mer prisvärda lösningar och fick då kontakt med det nederländska bolaget Mark Print.
– Mark Print hade en högupplöst drop on demand skrivare som uppfyllde våra krav. Enkelt och prisvärt samt låga bläckpriser, säger Kaj Christensen.
21grams började arbetet med att anpassa sin mjukvara Postsort innan man kunde provköra den aktuella skrivaren. Justeringar genomfördes och allt verkade bra, så då började man marknadsföra utrustningen.
Brandfactory först ut
Den första installationen i Sverige står hos Brandfactory Logistics i Haninge söder om Stockholm och där har den stått i drygt ett år nu. Kai Rydberg på Haningeanläggningen säger att han är väldigt nöjd med den enkelhet som utrustningen har. Korta starttider och enkelt underhåll ger en god produktivitet. Bläcket köps i bag-in-boxförpackningar vilket gör att det är enkelt att sortera dem för återvinning.
Camilla Börlin på 21grams påpekar att de nu är redo att introducera lösningen bredare i landet efter att den rullat i full produktion hos Brandfactory i ett drygt år. Det står dessutom tre installationer i Norge.