Gå till innehållet

Bonnier Tidskrifter lanserar mama+ för iPad

Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE 27 september 2010

Som första förlag i Sverige lanserar Bonnier Tidskrifter den 28 september ett magasin för digitala läsplattor: mama+. Lanseringen sker efter ett år av intensivt utvecklande av Bonniers publiceringsplattform för digitala magasin, mag+, som tidigare i år har uppmärksammats i samband med utgivningen av ett flertal utav Bonniers titlar i USA.

Ulrika SaxonVD Bonnier Tidskrifter och ansvarig för Bonnier Magazines globalt, har varit drivande i projektet.

– Vi har sagt från start att vi ska vara redo att lansera våra digitala magasin när det finns tillräckligt bra läsplattor för en magasinsupplevelse. Det gör det nu, i och med iPad och flera multimediaplattor som kommer att efterfölja de närmaste månaderna. Trots att det dröjer en tid till innan plattorna kan köpas i Sverige, har vi bestämt oss för att lansera vår första Mag+ titel redan i september, säger Ulrika Saxon, och fortsätter:
Annonsmarknaden efterfrågar formatet och alla möjligheter det ger kommersiellt. De, liksom vi, är intresserade av att lära sig mer av den här marknaden och anser att det är en viktig del av framtiden. Det är ett av skälen till att vi väljer att lansera i samband med Bonnier Tidskrifters stora annonsörsevent, Magazine Moment, den 28 september.

– Affärsmässigt står vi inför en spännande resa, och vi ser en strategisk poäng i att vara med tidigt med våra varumärken när läsvanorna i de nya plattorna etableras. Digitala magasin som medieform är i sin linda, men vi ser på sikt en väsentlig potential både vad gäller konsument- och annonsintäkter, säger Peder Bonnieraffärsansvarig för Digitala Magasin på Bonnier Tidskrifter.

Redan från start är många starka annonsörer med och testar det nya formatet.

– Vi är otroligt glada över att ha med oss många annonsörer såsom Åhléns, Telia, Hipp och Elektrolux redan i de första utgåvorna av mama+. Den digitala formen erbjuder helt nya möjligheter för annonsörer att skapa engagerade, spännande och underhållande format och vi har fått ett fantastiskt gensvar från marknaden, säger Louise Fallenius, försäljningsansvarig mag+.

Mag+ utgår från pappersmagasinets unika värden för läsaren; känslan av en stunds avkoppling i soffan för sig själv, lite välbehövlig verklighetsflykt, inspiration och guldkant på tillvaron.

– mamas läsare är moderna, teknikintresserade och gillar att testa nya produkter. Jag tror därför att det kommer passa mamas läsare perfekt att läsa tidningen i iPad, och det känns verkligen kul att få vara först med ett så revolutionerande format, säger Anna Zethraeuschefredaktör för mama.

Mag+ ger läsaren en ny – men samtidigt välbekant läsupplevelse. Det finns en tydlig början och ett tydligt slut – precis som i papperstidningen – och innehållet är uppbyggt för en avkopplande läsrytm som påminner om bläddrandet i en tidning.

– Många gör misstaget att plocka exakt de sidor som finns i papperstidningarna och göra om dem till ett mindre format. När vi jobbat fram mag+ har vi istället strävat efter att hitta ett annat, nytt berättarsätt. Resultatet är ett helt nytt sätt att visa text och bild. Vi kan bevara styrkorna i det historieberättande som finns i tryckta tidningar och samtidigt dra nytta av de styrkor som finns på den här nya plattformen, säger Fredrik StrömbergCreative Director, Bonnier Tidskrifter Digitala Medier.

mama+ kommer att säljas genom iTunes AppStore från och med 28 september 2010, initialt endast som lösnummer.

Bonnier Tidskrifter planerar att släppa fler magasinstitlar på Mag+ i slutet av 2010.

För ytterligare information kontakta:

Ulrika Saxon, Vd Bonnier Tidskrifter, 08-736 50 89
Fredrik Strömberg, Creative Director Bonnier Tidskrifter Digitala Medier, 08- 736 50 15
Louise Fallenius, Försäljningsanvarig Mag+ Bonnier Tidskrifter,
08-735 50 13
Camilla Hedin, Marknadschef Bonnier Tidskrifter/Magazine Moment, 08-736 58 32

Senaste från Branschkoll