Gå till innehållet

Bokomslaget går inte i graven med e-boken

Krönika

När boken blir digital försvinner, i alla fall som det ser ut just nu, omslagets funktion att dra uppmärksamhet till sig i butikens hylla. E-böcker öppnas direkt på bokens första textsida och hos de digitala bokhandlarna visas omslagen som små ”tumnaglar” som ställer helt andra kvar på formgivaren. Så omslaget försvinner knappast, men det måste anpassas till att visas som mycket små bilder, i olika storlekar beroende på enhet som läsaren har. Ibland blir det olika omslag – ett till den digitala och ett till den tryckta boken – men det skapar problem med igenkänning mellan den digitala och den fysiska världen.

James Bridle på The Guardian funderade på denna utveckling i veckan och säger att kanske kan texten i boken automatiskt skapa ett ”omslag” som visuellt kan beskriva dess innehåll? Han hänvisar bland annat till designern Stefanie Posavec som driver ett projekt som han kallar för ”Writing Without Words” där han testar olika sätt att visuellt beskriva en boks innehåll.

Men det kommer också att komma helt nya sätt att hitta fram till en bok – visuella bilder kommer att användas på nya sätt. Så även om omslaget kanske försvinner så som det ser ut idag, så kommer inte bilder som beskriver en bok att försvinna – de kommer bara att användas på nya sätt. Människan älskar, och kommer alltid att älska bilder.

Glöm inte heller att alla böcker som köps på nätet – men som trycks ”on demand” – ska att ha ett omslag som skyddar boken. Det skulle vara tråkigt om dessa omslag fortsätter att se ut som de gör just nu – stöpta i samma mall där bokens titel och författare skrivs ut mitt på sidan på samma sätt på alla böcker (Som till exempel i Bonniers pod-projekt). Glöm inte bort att en tryckt bok också ska vara skön att se på – så att den väcker lust att läsa.

Ola Karlsson
Branschkoll

Bild från Fotolia.com

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll