Billes redo för en digital resa

Står väl förberedda för en värld där kunderna servar sig själva och kommunikation initieras av system. Satsar på kraftig tillväxt närmaste åren.
Billes Tryckeri i Göteborg drivs passionerat av bröderna Niklas (vd) och Fredrik Bille (vice vd) som tog över efter sin far i slutet av 90-talet. De senaste åren har man genom förvärv byggt upp en bredd i produktutbudet som få kan matcha. Nu har man samlat allt under ett tak – i en nyligen utbyggd anläggning på 8.500 kvadratmeter – där allt knyts samman med en helt ny och egenutvecklad it-lösning.
Strategi för en digital framtid
Billes som har varit ett storformatstryckeri i 50 år har som alla andra påverkats kraftigt av digitaliseringen i tryckeribranschen. Antalet aktörer inom storformatsområdet har ökat kraftigt med hård konkurrens som följd. 2011 inledde man ett strategiarbete som skulle ta Billes in i framtiden.
– Under 2011 jobbade vi intensivt med en utvecklingsplan som resulterade i att vi skulle satsa på en produktbreddning, berättar Niklas Billes.
IT-lösningar för att få till ett nytt gränssnitt mot kunderna och en effektiv produktion ingick också i planen. Dessutom skulle allt samlas på samma adress.
Man förvärvade tryckerierna Contact och Fototext och byggde ut fastigheten i Mölndal för att få plats. I anläggning på 8.500 kvadratmeter har man nu den bredd i produktutbudet som man såg att kunderna efterfrågade.
– Vi upplevde att kunderna efterfrågade den bredd som Fototext, Contact och vi på Billes representerade tillsammans. På tre år genomförde vi egentligen allt vi satte upp som mål, säger Niklas.
Det unikt breda produktutbudet
Det samlade produktutbudet består av allt från broschyrer, kataloger, böcker och skyltar på alla tänkbara material till olika lösningar för vepor och affischer, för inom- och utomhusbruk, på både tyg och papper. Dekaler med eller utan figurskärning ingår också i utbudet. Den mest udda produkten är kanske akustiktryck där man trycker på ljudabsorberande material för offentliga miljöer.
– Vi har ett heltäckande utbud när det handlar om reklamkampanjer i alla miljöer. Tidigare köpte vi in väldigt mycket från andra tryckerier men idag producerar vi i stort sett allt själva, berättar Niklas.
Produktionsmetoderna är anpassade för det breda utbudet med både digital- och offsetpressar tillsammans med storformatsskrivare. Offsetpressarna på Billes är idag sju år gamla men kommer inom kort att uppgraderas med led-uv-torkar för att anpassas till de allt kortare ledtiderna och för att hålla några år till.
E-handel har växt till 50 procent
Den snabba it-utvecklingen i Billes de senaste två åren innebär en effektivisering inom order och prepress som gör att man idag får nästan 50 procent av alla orders från 50 olika webbshoppar. För bara några år sedan gjordes nästan alla orders manuellt. Under mars månad producerade man över 2.700 jobb och av dem kom 48 procent från olika e-handelslösningar.
Det är en blandning av helt kundunika lösningar och standardiserade webbshoppar. Men man har också kunder som byggt egna gränssnitt där en order går rakt in i Billes system. Detta är möjligt eftersom man delar med sig av sitt egenutvecklade administrativa system Poff som har standardiserade och öppna gränssnitt via olika APIer.
Kundrelationen förbättras med webblösningar
Tröskeln att jobba i beställningsverktyg på nätet är låg idag säger Niklas som också berättar att de har haft ett förvånansvärt stor intresse från kunderna.
– Det har inte varit svårt att övertyga dem om att det är bra att ha alla trycksaker samlade i ett system. E-handel är en verklig win-win för oss och kunderna, säger Niklas.
Eftersom man tvingas få in rätt och komplett information från början kan väldigt mycket automatiseras. Det blir färre fel och ledtiderna kortas kraftigt.
Det sa bara Poff
Genom sammanslagningen av flera bolag har man fått in många olika flödes- och beställningssystem som man var tvungna att få ihop till ett och samma flöde. Istället för att välja en lösning dit man flyttade kunderna valde man att bygga en helt ny hubb – ett administrativt flöde – där man enkelt kunde koppla på de olika systemen och webbshopparna som redan fanns och fungerade. Man kallar detta system för Poff.
– Att knyta samman allt till en enda hubb var en förutsättning för strategin som vi satte 2011. Vi tittade på i stort sett allt på marknaden men kom fram till att den bästa vägen för oss var att inte försöka flytta på kunderna utan att skapa en struktur där vi enkelt kunde koppla på alla de befintliga webbshopparna, säger Fredrik Bille.
Fredrik, som är vice vd, har lagt i stort sett all sin tid de senaste åren på att utveckla it-strategin och ta fram Poff. Han berättar att lösningen som man valde också gör att allt är förberett för nya samarbeten.
– Idag är det enkelt att koppla på nya in- eller utflöden. Till exempel byter vi nu Hiflex mot Admera för de manuella kalkylerna och då är det bara att koppla på det nya genom en relativt enkel koppling utan att störa de befintliga flödena, berättar Fredrik.
Det gamla kan ligga kvar under tiden som det nya testas och implementeras. Poff kan ta emot order från hur många olika system som helst.
Mångmiljoninvestering i system
Billes har investerat över fyra miljoner kronor bara i konsultkostnader för att utveckla systemet. Plus den egna tiden internt. Nu överväger man att erbjuda verktyget till marknaden.
– Jag tror att många tryckerier sitter med samma problem som vi hade, det vill säga att man har många olika system i huset som inte pratar med varandra, Poff löser detta och minimerar samtidigt administrationen och borde vara intressant för branschen. Systemet har varit dyrt att bygga och kunde vi sälja det för att få igen en del av utvecklingskostnaden så vore det intressant, säger Fredrik.
– Verktyget är perfekt för alla de grupperingar som har skapats av många olika företag vilket ju inte är helt ovanligt i vår bransch, lägger Niklas till.
Förberedda för nya samarbeten
Skulle något annat grafiskt företag vilja koppla upp sig mot Billes produktionsapparat kan de använda sina egna befintliga lösningar som på ett standardiserat sätt kan kopplas på Billes Poff. På samma sätt skulle det fungera vid ytterligare förvärv som enkelt skulle kunna integreras i Billes flöde.
Positiv spiral
Billes tryckeri har 105 anställda och omsätter i dagsläget strax över 200 miljoner kronor med en rörelsemarginal, åtta månader in i räkenskapsåret, på mellan fem och sex procent. Målet är att omsätta 250 miljoner kronor inom tre år.
– Anläggning kan lätt klara 250 miljoner, säkert också 300, och att det skulle bli dramatiskt mycket mindre tryck kommande åren kan jag inte känna i magen, säger Niklas.
Man har genom att samla hela verksamheten under samma tak i egna lokaler minskat kostnaderna och skapat en effektiv produktionsanläggning.
Just nu upplever man marknaden som positiv och till exempel har Billes fått in fem nya butikskedjor som kunder sedan årsskiftet.
Satsningen på Stockholmsmarknaden förstärks också och man ska anställa en tredje säljare.
– Det finns en enorm potential i Stockholm som vi inte har haft säljkapacitet att ta hand om, säger Niklas Bille.
Den digitala utmaningen möts med nytt bolag
Billes tittar hela tiden på omvärlden och just nu ser man en tillväxt inom digitala skyltar som fram över kommer att påverka marknadsföring i butiker vilket är ett stort område för Billes.
Denna utveckling möter man nu genom att starta ett nytt bolag tillsammans med två entreprenörer inom området digitala skyltar.
– Det är ett helt nytt bolag, där vi är delägare, som ska satsa på digital signage, berättar Niklas
Bolaget ska erbjuda digitala bildskärmslösningar med uthyrning av skärmar men också produktion och distribution av innehållet.
– Vi sparkar igång på allvar den första september med två personer från start.
Eftersom det blir konkurrens kring de tjänster man erbjuder inom tryck är det självklart för Billes att vara med och utvecklas inom området.
– Vi har många butikskedjor som kunder och har goda möjligheter att ha det som ett komplement, avslutar Niklas.
Det här är Poff – Billes egenutvecklade planerings- och orderstatusverktyg
Poff är Billes webbaserade och egenutvecklade planerings- och orderstatusverktyg. Det tar emot och skickar information till alla de stödsystem som behövs för ett tjänsteproducerande grafiskt företag och ger Billes total kontroll över verksamheten. Poff står för Planering, orderstatus, frakt och faktura.
Poff tar emot order från obegränsat antal system och väl inne i Poff hanteras alla jobb på samma sätt. Tryckplaneringen är flexibel och man kan välja att planera ett tryckark, en order eller flera små tillsammans.
Poff är i dagsläget kopplat mot två olika fraktbeställningsportaler vilket möjliggör att samtliga frakter kan bokas automatiskt samt att Poff i sin tur kan leverera fraktpris och spårlänk rörande leveransen tillbaka till systemet som ordern kom från.
Poff är konstruerad som en matris där raderna är produktionslinjer/avdelningar och kolumnerna är olika moment/stationer. När jobbet aktiveras i Poff skapas en orderprocess som talar om vilka stationer och avdelningar jobbet skall stanna och visas på. Varje avdelning har sin egen vy i systemet där medarbetarna endast ser order som berör just dem.
Med hjälp av Poff har Billes fått total kontroll på sin produktion och vet exakt vilken status varje order har, administrationen för en webborder blir minimal eftersom all nödvändig information hämtas från beställningen. Systemet stödjer olika valutor och betalningssätt.
I databasen finns all information om samtliga jobb – som till exempel vikt, pris, status, leveransadress – och man kan därför enkelt få ut rapporter så som intrastat-rapporter, värdering av pågående arbeten med mera. Rapporter och statistik presenteras med hjälp av Qlikview, ett svenskgrundat och globalt verktyg för presentation av data.
En av fördelarna med Poff är att man kan koppla på valfritt antal webbshoppar och andra orderflöden utan att övriga system påverkas. Det är också enkelt att integrera med andra system för till exempel logistik och ekonomi.