”Beställningar via email äter upp tryckeriernas vinster”

Hans Öberg och Karl Rise från Primotek.

Hans Öberg och Karl Rise från Primotek.
GrafKoms teamadag om IT. Primotek vill lösa problemet med order via mail.
Primotek, som säljer Xerox tryckpressar till den grafiska branschen i Sverige, lägger stort fokus vid att hjälpa sina kunder med arbetsflöden och automatisering. På Grafkoms IT-dag berättade man om ett helt nytt pilotprojekt där man ska lösa det stora problemet med beställningar via mail.
– Vi har dragit igång två pilotprojekt och under hösten ska vi automatisera ordermottagandet via e-post, berättar Karl Rise som är vd på Primotek.
Det bygger på mjukvaran Haikom som man nu anpassar för att på ett smart sätt läsa av information i inkommande mail och mata in i affärssystemet.
– Mailbeställningar äter upp tryckeriernas vinster från botten och det vill vi lösa, säger Karl Rise.
Genom att analysera innehållet i ett mail kan man bygga upp en offert – i många fall till hundra procent – utan att kunden fyller i ett formulär.
”Plug-and-play för den grafiska branschen”
Kostnaden för att hantera den ökade komplexiteten, minskande upplagor och ökande antal jobb i branschen, stiger snabbt enligt Primotek. Detta är något man vill lösa med automatisering genom IT-stöd.
Beställnings- och orderhanteringssystemet Haikom, som Primotek säljer som en marknadsportal, har i dagsläget integrerats mot de flesta kalkyl- och affärsssytem på marknaden.
– Det innebär att man i stort sett har byggt en plug-and-play lösning för den grafiska branschen, säger Karl. Har vi redan gjort en integration är det bara att koppla på – så länge det är samma versioner av mjukvarorna.
Primotek pratade också om problematiken med det ökande antalet integrationer mellan företagens system. Man har försökt förenkla detta genom att bygga om sin lösning för APIer så att de är standardiserade.
– Vi har gjort om våra APIer så de ska fungerar även om systemen på de två sidorna ändras, säger Karl Rise.
”Punch out” nya trenden för e-handel B-2-B
Primotek har senaste tiden bygget flera lösningar där tryckeriernas system helt integreras med kundernas inköpssystem. Inom inköpsorganisationer kallas detta för ”Punch out” och är en tydlig trend hos stora företag.
– Kunden checkar ut i sitt eget affärssystem som till exempel SAP eller Agresso, säger Karl. Men information om produkter och priser hämtas i realtid från tryckeriets e-handelssystem.
Presentationerna från föredragshållarna finns att hämta här.