Gå till innehållet

Åtta45 i rekryteringsoffensiv – det här ligger bakom satsningen

Åtta45 expanderar över hela landet. Nu söker man hela 13 nya kollegor från Malmö i söder till Falun i norr.

Puls

Patrik Kornerup som är ny försäljningschef sedan april berättar för Branschkoll om bakgrunden till alla nya tjänster som man nu söker personer till. Det handlar om en kombination av generationsväxling, personer som slutat och om helt nya krav från kunderna som kommer av den kraftiga digitaliseringen.

– Åtta45 befinner sig en expansiv fas med ökad försäljning och volymtillskott i kombination med en rad nysatsningar på produkt- och tjänsteerbjudandet och därför är vi i behov av förstärkning både personellt och kompetensmässigt, säger Patrik Kornerup.

Ni har just nu 13 platsannonser ute där ni söker folk till Falun, Malmö och Stockholm. Vad ligger bakom denna stora efterfrågan på ny personal?

– Det är en kombination av volymtillväxt och generationsväxling då vi på några avdelningar har naturligt bortfall i form av pensioner samt ersättningar för personer som slutar.

– Men vi behöver också ny kompetens efter investeringarna vi gjort i Inkjet samt mjukvaran Inspire som nu är lanserade, tagit fart och är i drift. Både gällande vårt interna arbete med dessa produkter och i form av hur vi presenterar och driver produkterna externt på marknaden.

Hur upplever ni marknaden för att rekrytera just nu – är det lätt eller svårt att hitta rätt?

– Vår uppfattning är att det är betydligt svårare att rekrytera personal idag och det gäller rakt igenom alla avdelningar och funktioner. Från tjänstemannasidan till produktion, oavsett avdelning.

Finns det tillräckligt med personer med rätt kompetens?

– Produkterna och tjänsterna som vi i dag erbjuder våra kunder skiljer sig i stor utsträckning mot vad det gjorde för ett antal år sedan och det innebär helt andra krav på kompetens och kunskap och denna är utmanande att hitta inom vår bransch.

– Digitaliseringen generellt gör att vi måste skruva och ändra på vårt erbjudande och då kräver det något annat idag från oss som leverantör när våra produkter och tjänster förändras ganska kraftigt.

Hur lockar man rätt kompetens till den grafiska branschen?

– Branschen generellt sliter med att attrahera människor för återväxt samt tillskott av nya kunskaper men det är vår uppgift att presentera vår bransch, produkt och företag på ett sätt så att man förstår att den grafiska branschen idag på riktigt är en bransch med stora möjligheter även i framtiden.

Vad är det ni letar efter för egenskaper som man ska ha för att trivas hos er?

– För att passa och fungera i vår organisation så måste man på riktigt se den digitala utvecklingen som en möjlighet. Vi har anpassat våra tjänster de senaste åren så vi känner oss väl rustade och man måste se våra digitala delar som en förstärkning till erbjudandet.

– Den sociala förmågan kommer vi alltid att värdera högt eftersom vi är en relativt stor organisation utspridd över hela landet men som försöker att få avdelningar, funktioner och personer att fungera ihop även på avstånd.

Vilka är fördelarna för er att ni finns på så många ställen runt om i landet?

– Vi letar alltid efter rätt person och har en stor flexibilitet i upplägg och placeringsort. Vi försöker anpassa oss efter den sökandes vilja och eventuella krav där arbetsplatsen är alltmer digital. Det fungerar att arbeta med många uppgifter på distans eller på något av våra kontor i landet även om dess avdelning kanske primärt sitter på annan ort.

Finns det något som gör att det är extra roligt att jobba på just Åtta45?

– Framtidstro, fortsatta expansionsplaner, satsningar på digitala erbjudande och tjänster. Vi är en fantastisk samling av människor och har en ägare som vill och kan satsa inför framtiden.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll