Arifiq och ”offert på en minut” får första kunden i Norge

Knut Molvik, på Molvik Grafisk i Bergen har investerat i ett nytt kalkylverktyg från Arifiq.
Svenska offert- och orderverktyget Arifiq finns nu tillgängligt i norsk version och genom Agfa Graphics har Molvik Grafisk i Bergen investerat i den svenskutvecklade mjukvaran.
På två veckor från första introduktionen av Arifiq har Molvik Grafisk både fattat beslut och kommit igång. Med Arifiq kan säljarna, efter bara ett par timmars utbildning i systemet, arbeta självständigt med prisförfrågningar och offerter, skriver Arifiq i ett meddelade.
Det fullskaliga kalkylsystemet med den direkta responsen gör man direkt ser hur priset påverkas mellan olika val. Därmed kan säljarna lämna pris direkt ute hos kund med trygghet kring korrekta kalkyler.
– Vi vet att chansen att vinna affären är mycket större när du är snabbast med att ge pris, så när vi fick se Arifiq var det ett enkelt beslut, säger Knut Molvik, daglig ledare och partner på Molvik Grafisk.
När säljaren klickar på beställ, ser produktionen direkt i vilken maskin och vilket papper som trycksaken ska produceras med detaljerade uppgifter kring hur lång tid som är beräknad på respektive arbetsmoment.
– Det här arbetssättet kommer att både frigöra resurser, minska administrationen men även öka kontrollen över kostnader. Ytterligare en sak är att risken för fel minimeras vilket annars är lätt hänt i traditionella system där det ofta krävs gedigen kunskap och erfarenhet för att räkna kalkyler, säger Knut Molvik.