Årets luftsnålaste paket utsett
"Om alla e-handlare skulle packa som Blombruket så skulle en av tre frakttransporter kunna försvinnafrån våra vägar".

200 buketter från Blombruket ryms på en kubikmeter.
Som vi skrivit om tidigare så startade Postnord i höstas tävlingen Årets Airfluencer, där det företag som är bäst i Sverige på att göra kompakta paket inom e-handeln ska utses.
Tävlingen initierades med syfte att minska luften i de paket Postnord levererar och därmed göra e-handels-transporterna mer miljösmarta.
– PostNord har egna ambitiösa miljömål och uppmanar hela branschen att minska sina koldioxidutsläpp. Vi tror på kraften i goda exempel, och med Airfluencer 2021 vill vi hylla e-branschens luftsnålaste förpackningar. Vi hoppas det ska sporra fler att minska onödig luft i paketen och därmed i förlängningen också minska onödiga transporter, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord Sverige.
Till vinnare i tävlingen utsågs Adlibris, e-bokhandeln med lager i Morgongåva.
Blommor i platta paket på silverplats
Att packa platta böcker i platta paket är kanske inte den största utmaningen. Men däremot att packa blommor platt kräver sin kreativitet och därför är det fantastiskt kul att se Blombruket som tvåa i tävlingen.
Kalmarföretaget Blombruket, levererar blombuketter direkt till din dörr i platta förpackningar. Smart, snyggt och enkelt.
– Vi är ruskigt stolta över både vårt logistikflöde och vår förpackning. Våra blommor levereras tätt packade i vår slimmade låda som tar minimal plats. Enligt Postnord skulle en av tre frakttransporter försvinna från våra vägar om e-handlare skulle packa som oss , säger Malin Brandén, grundare av Blombruket.
– Om alla e-handlare skulle packa som Blombruket så skulle en av tre frakttransporter helt försvinna
från våra vägar, enligt beräkningar av Postnord, avslutar Malin Brandén.
På delad tredje plats i tävlingen kom Arket, Outnorth och Apotea.
Läs även: De ska hitta landets luftsnålaste paket.