Gå till innehållet

Årets luftsnålaste paket utsett

"Om alla e-handlare skulle packa som Blombruket så skulle en av tre frakttransporter kunna försvinnafrån våra vägar".

Puls

Som vi skrivit om tidigare så startade Postnord i höstas tävlingen Årets Airfluencer, där det företag som är bäst i Sverige på att göra kompakta paket inom e-handeln ska utses.

Tävlingen initierades med syfte att minska luften i de paket Postnord levererar och därmed göra e-handels-transporterna mer miljösmarta.

– PostNord har egna ambitiösa miljömål och uppmanar hela branschen att minska sina koldioxidutsläpp. Vi tror på kraften i goda exempel, och med Airfluencer 2021 vill vi hylla e-branschens luftsnålaste förpackningar. Vi hoppas det ska sporra fler att minska onödig luft i paketen och därmed i förlängningen också minska onödiga transporter, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord Sverige.

Till vinnare i tävlingen utsågs Adlibris, e-bokhandeln med lager i Morgongåva.

Blommor i platta paket på silverplats

Att packa platta böcker i platta paket är kanske inte den största utmaningen. Men däremot att packa blommor platt kräver sin kreativitet och därför är det fantastiskt kul att se Blombruket som tvåa i tävlingen.

Kalmarföretaget Blombruket, levererar blombuketter direkt till din dörr i platta förpackningar. Smart, snyggt och enkelt.

– Vi är ruskigt stolta över både vårt logistikflöde och vår förpackning. Våra blommor levereras tätt packade i vår slimmade låda som tar minimal plats. Enligt Postnord skulle en av tre frakttransporter försvinna från våra vägar om e-handlare skulle packa som oss , säger Malin Brandén, grundare av Blombruket.

– Om alla e-handlare skulle packa som Blombruket så skulle en av tre frakttransporter helt försvinna
från våra vägar, enligt beräkningar av Postnord, avslutar Malin Brandén.

På delad tredje plats i tävlingen kom Arket, Outnorth och Apotea.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll