Är svenskarna redo att köpa olivolja på samma sätt som vi köper mjölk?

Bild från Di Luca & Di Luca
Är Sveriges konsumenter redo för en helt ny förpackningstyp för olivolja? Di Luca & Di Luca tror det då klimatpåverkan är lägre enligt dem, och därför lanserar de marknadens första olivolja i en kartongförpackning.
– I Sverige är vi vana vid att köpa mjölk i kartongförpackning, men inte olivolja. Det vill vi ändra på. Kartongförpackningen har flera fördelar då den bevarar kvaliteten på produkten länge, väger mindre än många andra förpackningar och har ett lågt koldioxidavtryck, säger Helene Rehnberg, inköpschef på Di Luca & Di Luca.
I en stark hållbarhetstrend har kartongförpackningen många fördelar. Den består till 75 procent av kartong, är lätt att återvinna och har lägre klimatpåverkan än många andra förpackningsalternativ säger företaget. Dessutom väger den endast 22 g jämfört med en glasflaska som väger 351 g.
– Det blir definitivt den lättaste olivoljan att bära hem från affären. Att den väger så lite och kan packas effektivt under transporten är också viktigt ur ett miljöperspektiv, säger Helene Rehnberg i ett pressmeddelande.
En kartongförpackning, som den på bilden, på 500 milliter ger 69 procent lägre koldioxidavtryck än en glasflaska på grund av mindre energiåtgång vid produktion samt transport.
Den nya kartongförpackningen för olivolja kommer från Tetra Pak.