Gå till innehållet

Ännu ett år i världens bästa bransch – här är de mest läst promo-artiklarna 2023

Ännu ett år har flugit förbi i världens bästa bransch och förutom att skriva om era bokslut gör vi vårt egna bokslut genom att samla de 10 artiklar som fick mest läsning 2023. Så spänn fast bältet och gör dig redo på konkurser, förvärv och skatteregler!

Inspiration

Här är de tio mest lästa artiklarna på Branschkoll Promotion under 2023.

#10 Karamello förvärvar godistillverkare

På plats nummer tio hittar vi ett svenskt förvärv, nämligen Karamellos köp av en tablettask-aktör som lockade till läsning.

”Med förvärvet ökas produktionskapaciteten och variationen av tablettaskar, som redan idag är en av Karamellos storsäljare”, skrev bolaget!

#9 Ungt syskonpar förvärvar profilåterförsäljare

Ja, få saker är så trevligt som när branschen föryngras. När de bägge syskonen från Eskilstuna bestämde sig för att köpa ett profilbolag så lär branschens snittålder minskat med åtminstone ett par dagar! 20 och 25 år gamla driver Anton och Elin nu både en digital byrå och en ”fysisk byrå” (eller vad vi nu ska kalla det!).

”Vi vill erbjuda ett helhetskoncept där nystartade bolag, kan få hjälp med allt digitalt som hemsidor och sociala medier men också det den fysiska marknadsföring som skyltar bildekor, profilkläder och profilprodukter, allt du kan sätta en logga på!”, berättade bolaget för Branschkoll.

#8 Voky stormade Formex

Lite behjälpta av dunderhonung stormade Voky Formex i början av året och lanserade sin kollektion av Bamse-produkter som de tagit fram tillsammans med Egmont. Till en 175 kvadratmeter stor monter hade bolaget skickat ut 21 av sina medarbetare.

”Fokus på mässan var att göra retailkunderna medvetna om Vokys kapacitet när det kommer till att ta fram kollektioner och egendesignad merchandise tillsammans med kund som sedan säljs i butik”.

#7 Han är mannen bakom Alligos förvärv i profilbranschen – ”Bättre att betala bra för ett bra bolag, än lite för ett dåligt bolag”

En av våra mest efterfrågade artiklar blev också en av våra mest lästa. ”Ni måste prata med Andreas Blomkvist på Alligo” hörde vi från flera håll i branschen, så det gjorde vi! Andreas berättade om de sju förvärven i profilbranschen (specialistbolag) han då hittills hade varit med och orkestrerat.

”När jag började fanns det sex specialistbolag i Alligos portfölj och vi la då en offensiv plan om att förvärva bolag i branschen, idag har vi 13 så kallade specialistbolag i portföljen.”

#6 Kents och Olympus förvärvade precis innan jul

Den sjätte mest lästa artikeln hör ihop med den sjunde. Detta var ju nämligen precis ett av dessa förvärv som vi pratade om med Andreas här ovan. Två starka Västkustsbolag fick nya ägare ”precis innan jul”.

”Vi tror att detta kan ge en trygg och utvecklande framtid för både Kents och Olympus Profile och med Alligo med oss kan vi kan ta nya steg upp inom vår bransch och fortsätta vår tillväxtresa utmed den svenska västkusten”, sa bolagets dåvarande majoritetsägare Kent Poulsen.

#5 Konkurs för nystartat skylt- och profilföretag

Och när vi når nummer fem på listan så inledes konkursregnet som dessvärre är extra kraftfullt i år. Det var ett litet bolag som aldrig riktigt tycks ha fått igång verksamheten.

#4 Konkurs för återförsäljare i Skåne

Även på plats fyra hittar vi en konkurs, den här gången i Skåne. Det här bolaget hade funnits desto längre, närmare 35 år blev det i branschen innan det tog stopp.

#3 Nya regler från Skatteverket – gåvokort kan bryta mot lagen

Den enda artikeln på ”topp 5” som inte är en konkurs är den här, om de nya reglerna från Skatteverket beträffande gåvokort och momssatser. Även den här artikeln efterfrågades av flera av våra läsare.

Den korta versionen är att det enklaste sättet framöver är att sälja gåvokort där alla produkter går att byta in mot samma momssats.

#2 Konkurs för profil-tryckeri – ”Haft det i 38 år, det är för fan vår baby”

På plats nummer två hittar vi en konkurs för en av branschens mer välkända företag, en förädlare på Västkusten som hållit på i 38 år. I samma veva så bytte man lokal och tvingades fasa ut en del av verksamheten som tjänat dem väl i många år. Det här sammantaget blev för mycket och handuken fick kastas in.

#1 Konkurs för textiltryckare – ”kommer leva vidare”

På plats nummer ett hittar vi ett textiltryckeri som med ganska unik utrustning specialiserat sig på lite mer komplexa tryck. Bolaget hade dock redan en plan och kommer leva vidare under nytt organisationsnummer.

Bolaget kommer leva vidare under ett nytt organisationsnummer. Jag och min bror valde att köpa ut tryckverksamheten ur det gamla bolaget. Så man kan säga att det är den gamla sömnadsindustrin, som vi inte vill fortsätta med, som går i konkurs. Så det känns snarare som en nystart med vind i seglet än något tråkigt, sa en av bolagets delägare då.

LÄS OCKSÅ: Vår lista med trender som föddes eller förstärktes 2023

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll