Allt fler hoppar på trenden med korkar som sitter fast
Den nya designen förbättrar återvinning och minskar nedskräpning, enligt Carlsberg.

Carlsberg Sverige presenterar en ny design för sina PET-flaskkorkar där korkarna förblir fästa vid flaskan även efter öppning, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Denna förändring görs i enlighet med EU:s engångsplastdirektiv som träder i kraft 2024. Förändringen börjar med utvalda produkter som Pepsi, Ramlösa och Apotekarnes Julmust mellan september och december, för att senare utvidgas till hela produktportföljen 2024.
Med den nya designen siktar Carlsberg på att förbättra återvinning och minska nedskräpning. Korken förblir på flaskan när man dricker och underlättar insamling. Tidigare har 86,7 procent av alla PET-flaskor återvunnits i Sverige, men 10 procent av alla korkar har gått förlorade utanför retursystemet.
Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige, betonar att förändringen inte bara minskar flaskans klimatavtryck utan även bidrar till en högre grad av cirkularitet av materialet.