Alla vinnare i Svenska Publishing-Priset
Svenska Publishingpriset delades ut under onsdagskvällen på en gala i Stockholm. De grafiska företag som var nominerade fick bra utdelning på prisutdelningen.
- Elanders som låg bakom 13 av de nominerade bidragen, vann priset för bästa årsredovisning för börsbolag och var också inblandad i ytterligare tre priser.
- Intellecta vann specialpriset för bästa tryck, repro, efterbehandling och pappersval med sin årsredovisning Metamorphos.
- Fru Berg som är en del av småländska Bergs Alltryck o Media, vann med utbildningsprogrammet som man tagit fram för Högskolan för lärande och kommunikation.
- TMG Sthlm och Antalis blev utan pris den här gången.
Här är alla vinnarna
AFFISCHER
Vinnare: August. En djefla utställningAGoodld på uppdrag av Liljevalchs, Mats Ingerdal, Creative Director; Marcus Rosmalm, Art Director; Corinne Sperens, Originalare, AGoodld. Mattias Lindbäck, Fotograf, Bildinstitutet AB, Fotoretusch, Mårten Castenfors, Chef, Liljevalchs.
Juryns motivering: För närgånget foto och klockren text – ett starkt budskap som fångar i farten.
BESÖKSGUIDER
Vinnare: Svenska scener – om reslust i bild och berättelse
Svenska Turistföreningen, Anders Tapper, Chefredaktör; Maja Hök, Redaktör;Mårten Leo, Formgivare.
Juryns motivering: För välskrivna texter och utmärkt foto i skön förening – en harmoni som skapar läslust!
FACKBÖCKER
Vinnare: Året Runt
Bokförlaget Max Ström, Jeppe Vikström, Förläggare; Charlotta Broady, Projektledare; Patric Leo Formgivning; Amelie Stenbeck-Ramel, Original.
Juryns motivering: För medryckande läsning och ett bildmaterial som är så mycket mer än bara en avbildning av
naturen – med ett extra plus för läsvärda bildtexter.
FACKTIDNINGAR/SPECIALTIDNINGAR
Vinnare: Hemslöjd
Svensk slöjd i samarbete med Carl Anders Skoglund. Celia B. Dackenberg, Chefredaktör; Maria Diedrichs,
Nyhetsredaktör; Malin Vessby, Redaktör, Svensk slöjd.
Juryns motivering: För vackert foto och intressant läsning – gedigen och varm som en lovvikavante.
FOTOBÖCKER
Vinnare: Post Scriptum
Bokförlaget Max Ström, Christer Strömholm, Fotograf.
Juryns motivering: För en intelligent layout och ett dokumentärfoto som berör på djupet
– en självklar vinnare i knivskarp konkurrens.
INFOMAGASIN
Vinnare: Livsstil Värmland # 3
Region Värmland i samarbete med Bulldozer. Stefan Westling, Projektledare; Jenny Höög, Projektassistent;
Madeleine Norum, Ansvarig utgivare, Region Värmland. Katarina Averås, Redaktör (frilansande skribent);
Anna-Karin Jeppsson, Projektledare; Andreas Österlund, Art Director; Anette Reutmer-Åhlén, Orginal, Bulldozer.
Juryns motivering: För bra tempo, inbjudande uppslag och ett väl sammanhållet foto som på ett utmärkt sätt kommunicerar livsstilen i detta kära landskap.
INFORMATIONSTRYCKSAKER
Vinnare: Volvo Trucks. Driving Progress
Elanders Sverige AB, Jan Gustafsson, Kundansvarig, Elanders Sverige AB. Christer Lindqvist, Beställare, Volvo Trucks,
Hans Langenius, Projektledare, Cordovan.
Juryns motivering: För perfekt blänk i kromet, förträffliga texter och en ursnygg, elaborerad förvaringsbox.
JUBILEUMSSKRIFTER
Vinnare: Biography
Bric-a-brac Stockholm AB i samarbete med Mikael Engblom 2dd AB. Malin Isaksson Engblom och Christina Wingås, Ägare och klädformgivare; Anja Stegen, Författare; Cay Bond, Förord; Mikael Engblom, Grafisk Formgivning; Stina Wirsén, Illustrationer; Tina Axelsson, Fotograf, Bric-a-brac Stockholm AB. Mikael Engblom, Grafisk formgivning samt produktionsledning, M.E. 2dd AB.
Juryns motivering: För en i färg, form och text väl sammanhållen helhet och ett foto som passar utmärkt i sitt sammanhang – en produktion med hög verkshöjd.
KATALOGER
Vinnare: Swedish illustrators & graphic designers A-Ö 2013
Illustratörcentrum, Erika Palmquist, Lisa Zachrisson, Mikaela Sundin, Margareta Rudebeck, Janette Bornmarker.
Juryns motivering: För en imponerande, väl sammanhållen katalog som får läsaren att skratta men
också baxna inför begåvningsrikedomen i detta land!
KOKBÖCKER
Vinnare: Brasserie Le Rouge Cookbook
Nygren & Nygren AB, Marco Boudone, Kökschef, Le Rouge. Magnus Nygren, Förläggare; Terese Björnsenius, Art Director; Jimmy Hansen, Porträttfotograf;Roland Persson, Matfotograf; Elise Nilsson, Bildredigering, Viveka Blom Nygren, PR; Linda Lundgren, Matstylist.
Juryns motivering: För en bok som spräcker taket med sin pompösa stil, sina mustiga, rustika bilder
– och en typografi som smäller högst av alla!
KUNDTIDNINGAR – BUSINESS TO BUSINESS
Vinnare: #4
AWXT4, Otto Degerman, Grafisk form; Pelle Anderson, Redaktör.
Juryns motivering: För en sakkunnig, pedagogisk och lättillgänglig tidning med eleganta illustrationer och foton som andas såväl humor som vrede.
KUNDTIDNINGAR – KONSUMENT
Vinnare: Private Banking Magazine
Klintberg Niléhn på uppdrag av Nordea Bank AB. Jessica Ericsson, Art Director; Elin af Klintberg, Creative Director;
Mårten Niléhn, VD, Klintberg Niléhn. Ann Sofie Hammarin, Ansvarig utgivare;Anders Scherlund, Chef,
Nordea Private Banking.
Juryns motivering: För rappa rubriker och aptitretande innehåll men framför allt för ett enastående fotoreportage
där vemod, tyngd och stillhet lyfts fram med hjälp av komposition och ljus.
LÄROMEDEL
Vinnare: Konfirmandboken
Verbum Förlag AB i samarbete med Lilian Bäckman. Gunilla Lindén, Projektledare; Lena Åström, Redaktör; Nina Rydh Malmqvist, Produktionsledare; Madelene Lundin, Marknadsförare, Verbum Förlag AB. Lilian Bäckman, Formgivare.
Juryns motivering: För en lättillgänglig presentation av ett allvarligt ämne med illustrationer och collage väl
avstämda för målgruppen.
MEDLEMSTIDNINGAR
Vinnare: Ottar
RFSU, Carolina Hemlin, Chefredaktör (Ansvarig utgivare); Kristina Lindquist, Chefredaktör.
Juryns motivering: För en fräck attack, coola lösningar, bra typografi och tempo och en konsekvent design – ett föredöme!
PERSONALTIDNINGAR – FÖRETAG
Vinnare: Connections
Åkesson & Curry på uppdrag av Stena Line AB. Karin Molin Klingemann, Projektledare och Redaktör; Sofia Nilsson,
Art Director, Åkesson & Curry. Sofia Ivarsson, Redaktör, Connections.
Juryns motivering: För ett ekonomiskt smart format med inspirerande innehåll och bra struktur.
PERSONALTIDNINGAR – OFFENTLIG SEKTOR
Vinnare: LÄRA Stockholm
BERG AB på uppdrag av Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad. Lena Löfling, Projektledare; Emma Andersson, Original och layout; Anders Bergkvist Formgivare, BERG AB. Agnetha Styrwoldt-Alfheim, Chefredaktör; Tomas Bannerhed, Redaktör;Annbritt Ullén, Skribent; Monika Sidén, Skribent, Utbildningsförvaltningen Sthlm.
Juryns motivering: För omväxlande layout och driven fotografisk teknik som skapar personliga
och närvarande möten – en angelägen produkt som vill något.
PRAKTVERK
Vinnare: Hargs bruk
Bokförlaget Arena. Rose-Marie Dietrichson, författare och fotograf. Lena Engdahl, Förlagsredaktör, Bokförlaget Arena.
Juryns motivering: För väl avlyssnad stil och behagliga fotografier med korrekt komposition
– boken blir en del av det kulturarv den vill skildra.
PROGRAMKATALOGER
Vinnare: Operan 2013 – 2014
Stockholm Graphics på uppdrag av Kungliga Operan. Pompe Hedengren, Creative Director; Johan Björnsrud, Art Director, Stockholm Graphics. Ingela Roos, Kommunikationschef; Sofia Johansson, Projektledare, Kungliga Operan.
Juryns motivering: För lockande textingångar, snygg typografi och elegans in i minsta detalj
– likt en äkta Don Juan förför den sin läsare.
RAPPORTER
Vinnare: Metropolitan Report #2
Metro i samarbete med United Minds. Jeremy Bryant, VP Global Marketing; Hanna Gordon, Global Research and PR Manager; Johanna Runebjörk, Global Marketing Manager; Maggie Samways, EVP Global Editor-in-Chief, Metro International. Paul Alarcon, Kreativ chef och partner; Markus Larsson, Analytiker; Fanny Johansson, Junioranalytiker, United Minds. Hugo McEwen, Writer, The Language-Launderer.
Juryns motivering: För texter med högt nyhetsvärde, lekfulla piktogram och lättavlästa illustrationer
– fräscht, angeläget och kommunikativt.
UTBILDNINGSPROGRAM
Vinnare: Högskolan för lärande och kommunikation
Fru Berg på uppdrag av Högskolan för lärande och kommunikation. Marie Fernström, Creative Director; Anna Nordlund, Copywriter; David Ljung, Grafisk Formgivare; Sofie Lind, AD-assistent; Susanne Flodin, Illustratör; Kristina von Oelreich, Projektledare, Fru Berg. Eva Hulting, Informations- och marknadsföringsansvarig Marknad; Maria Vårenius, Informatör/Marknadsförare, Marknad, Högskoleservice.
Juryns motivering: För djärv stil, oklanderligt hantverk och ett lyckat samarbete
mellan layoutare och fotograf – en förebild.
VERKSAMHETSTIDNINGAR
Vinnare: Kulturvärden
Statens fastighetsverk i samarbete med Rejäl Kommunikation AB och Pompe Hedengren Tidningsdesign.
Mia Fernlund, Chefredaktör; Ann-Charlotte Spegel-Berg, Kommunikationschef och Ansvarig utgivare, Kulturvärden.
Tomas Eriksson, Redaktör; Lena Severin, Projektledare; R.K. AB. Pompe Hedengren, Art Director, P.H. Tidningsdesign.
Juryns motivering: För en form som hänger ihop och ett starkt uttryck – kvalitet i minsta detalj.
ÅRSREDOVISNINGAR – BÖRSBOLAG
Vinnare: Framtiden berör – Elanders årsredovisning 2012
Elanders AB. Magnus Nilsson, Vd och koncernchef; Andréas Wikner, Ekonomidirektör, Elanders AB.
Jan-Olof Ekelund, Seniorkonsult och partner, More PR AB.
Juryns motivering: För unika omslag, finurliga pixlar och en text som lockar till läsning
– så mycket mer än bara en pliktskyldig redovisning.
ÅRSREDOVISNINGAR – FÖRETAG
Vinnare: Tekniska verken – Årsredovisning 2012
Markus Reklambyrå på uppdrag av Tekniska Verken i Linköping AB. Peter Henriksson, Projektledare; Berni Kalle, Art Director; Tomas Hedblom, Copywriter; Maria Steen, Grafisk formgivare; Rüsen Yildiz, Grafisk formgivare; Ebba Holmér, Produktionsledare; Markus Reklambyrå. Marie Lorentzon, Informationschef, Tekniska Verken i Linköping AB.
Juryns motivering: För konsekvent färganvändning, pedagogiska illustrationer och
snygga, svartvita porträtt – stringent men ändå lekfullt.
ÅRSREDOVISNINGAR/VERKSAMHETSBERÄTTELSER – ÖVRIGA
Vinnare: Polarforskningssekretariet Årsbok
Bror Rudi Creative Ab på uppdrag av Polarforskningssekretariatet. Kalle Bohr, VD, Bror Rudi Creative Ab.
Daniella Gredin, kommunikatör, Polarforskningssekretariatet.
Juryns motivering: För typografisk fingertoppskänsla, initierade texter och bra hantering av två parallella språk
– sammantaget en mycket god bild av verksamheten.
ÖPPEN KATEGORI – PRINT
Vinnare: True Value, Volvo Trucks Kalender
Elanders Sverige AB. Jan Gustafsson, Kundansvarig, Elanders Sverige AB. Christer Lindqvist, Beställare, Volvo Trucks.
Hans Langenius, Projektledar, Cordovan.
Juryns motivering: För extremt välgjort foto med tekniker som kommunicerar kraft
och styrka – säkert rattat av proffs för proffs.
Specialpriser Print
Designpriset
Juryns motivering: För en kongenial design – ett förföriskt lyxfnask som hyser ett ekvilibristiskt,
välkontrollerat typografi-fyrverkeri innanför korsetten. More is More!
Vinnare: Brasserie Le Rouge Cookbook
Nygren & Nygren AB. Marco Boudone, Kökschef, Le Rouge. Magnus Nygren, Förläggare; Terese Björnsenius, Art Director; Jimmy Hansen, Porträttfotograf;Roland Persson, Matfotograf; Elise Nilsson, Bildredigering Viveka Blom Nygren,
PR; Linda Lundgren, Matstylist.
Bästa fysiska utförande
Juryns motivering: För ett fysiskt utförande som får det att vattnas i munnen – extra allt.
Det bästa svensk grafisk industri kan prestera i dag och kanske även i morgon.
Vinnare: Metamorphos, Intellectas 2012
Intellecta AB. Anders Smith, Creative Director; Lotta Boman, Informationschef, Intellecta AB. Cajsa Westrup, Produktionsledare, Hilanders AB.
Visuella priset
Juryns motivering: För bilder som berättar om spännande och angelägna människoöden och platser,
gjorda under långt tid med engagemang och närvaro – ett tidsdokument av vår tid.
Vinnare: Norwegian Journal of Photography
Journal på uppdrag av Norwegian Journal of Photography. Gösta Flemming, Redaktör, Formgivare,
Förläggare; Johan Lindberg, originalframställare, Journal. Rune Eraker, Projektledare; Laara Matsen, Projektledare;
Espen Rasmussen, Projektledare, NJP. Bente Roalsvig, Projektdirektör, Fritt Ord.
Verbala priset
Juryns motivering: För en generös rundresa till platser vi inte visste att vi längtade till
– välskrivet, medryckande och oupphörligt intressant.
Vinnare: Svenska scener – om reslust i bild och berättelse
Svenska Turistföreningen. Anders Tapper, Chefredaktör; Maja Hök, Redaktör;Mårten Leo, Formgivare.
Lexivisuella priset
Juryns motivering: För aptitlig och tydlig – ofta dramatisk – informationsgrafik.
Vinnare: Vår tid på jorden
Elanders Sverige AB. Helena Fagerström, Kundansvarig, Elanders Sverige AB. Anders Fasth och Susanne Wrethstig, Premedia (Elanders Sverige AB); Susanne Hamilton, Beställare, Langenskiölds förlag. Karin Brodén, Design, BrodenDesign.
STORA PUBLISHING-PRISET
Till det bästa av alla nominerade bidrag.
Juryns motivering: För en gedigen, harmonisk webbplats med såväl informativt som poetiskt anslag
– presenterat med en imponerande känsla för ljus och detaljer.
Vinnare: Lundhags byxguide
NY reklambyrå på uppdrag av Lundhags Skomakarna AB. Björn Ceder, Creative Director; Henrik Melkner, Projektledare;
Stefan Wennerberg, Grafisk producent, NY reklambyrå. Henrik Ottosson, VD; Sara Wänseth, Marknadschef;
Niclas Sjögren, Copywriter, Lundhags Skomakarna AB.