Gå till innehållet

ÅJ Distribution bygger framtidens logistikcenter för tryckta produkter

Inspiration

Anders Norin jobbar med att skapa framtidens logistikcenter för tryckta produkter på ÅJ Distribution i Stockholm.

ÅJ Distribution går ”från hantverk till industri” när man bygger ett effektivt logistikcenter för fysiska produkter som företag använder i sin marknadsföring.

ÅJ Distribution i Spånga strax utanför Stockholm har växt kraftigt – på fem år har man ökat omsättningen organiskt från 35 till 65 miljoner kronor. Och man är mitt i ett stort förändringsarbete med att styra om verksamheten från hantverk till industri. Anders Norin är produktionschef och leder arbetet.

– För att klara ökningen har vi varit tvungna att investera många miljoner i ett nytt wms-system (warehouse management system) parallellt med investeringar i att automatisera packverksamheten, berättar Anders.

Anders Norin är produktionschef och Anders Borgström försäljningschef på ÅJ Distribution

Anders Norin har en bakgrund som bland annat vd för tryckpresstillverkaren Heidelberg i Sverige och sedan fem år tillbaka är han produktionschef på ÅJ. Branschkoll träffar honom för att höra mer om hur företaget tänker kring automatisering av logistik kring trycksaker och andra produkter som företag använder i sin kommunikation.

– Floran av olika produkter med tryck på bara ökar och butikskedjorna, som till stor del utgör våra kunder, vill effektivisera hanteringen av dessa, säger Anders.

Tanken är att ÅJ ska vara en hubb för kedjornas marknadsmaterial. Allt samlas ihop hos ÅJ som sedan packar och transporterar ut till butikerna.

AJ7_webb

ÅJ är en del av den grafiska värdekedjan och uppdragen kommer till största delen från retailbranschen. Tryckerierna är ofta partners i de stora uppläggen för kedjor som kan ha hundratals butiker utspridda över många länder.

De stora fördelarna för tryckerier att samarbeta med ÅJ, tycker Anders är att man kan hjälpa dem frigöra tid bakåt i kedjan och att avlasta i tryckeriernas flaskhalsar.

– Vissa av våra kunder har 350 till 400 butiker och de ska kanske ha 100 olika produkter som ska bytas ut varje månad. Det kan till exempel vara en bensinstation som ska ha allt från affischer och beachflaggor till en uppsjö av små skyltar till tankhandtag och kassor.

Packeffektivitet

Inom logistikdelen av värdekedjan står packkostnad för runt 40 procent, transporter för 50 procent och 10 procent är administration i form av projektledning och planering.

För ÅJ blir uppdraget att packa på ett effektivt sätt för att bland annat sänka fraktkostnaden. Och det ska vara få kollin för att säkerställa att allt kommer fram samtidigt.

Materialval är också en viktig del i den affärsutveckling som ÅJ gör tillsammans med sina kunder. Mjuka material istället för hårde är något som man ofta eftersträvar – affischer går att rulla och tyg går att vika jämfört med bilder på hårda material.

– Papper har en stor fördel i det låga priset men tyg kommer mer och mer. Det gäller att skicka så lite luft som möjligt, säger Anders.

Men det måste också vara enkelt att använda för mottagaren i butikerna. Det som ska sättas upp först ska till exempel ligga överst. Varje butik är ofta unik och då måste packningen anpassas.

Affischer, trycksaker och give-aways samsas ofta i samma kartong. ÅJ tar själva fram emballage som effektivt fraktar många olika enheter. Man inspireras av hur elektronikprodukter packas – där har varje enhet sin plats för att dels skydda innehållet men också för att packa så lite luft som möjligt.

– Vi lägger mycket tid på att besöka våra kunders butiker för att förstå hur det fungerar. Från det utvecklar vi våra metoder – vi måste packa på optimalt sätt så det är lätt att sätta upp allt.

Vid samordning av flera veckors kampanjer försöker man packa på ett pedagogiskt sätt så det är lätt för personalen i butiken. Allt märks då tydligt med till exempel veckonummer.

– Vår tanke är att marknadsavdelningen ska ägna sig åt att ta fram budskapen och vi ger dem info om hur mycket tryck de behöver av varje enhet.

Att minska miljöpåverkan är också en effekt som man får i detta arbete. Och vissa kunder mäter miljöpåverkan på sina kampanjer – och där kan man nå stora vinster genom att välja rätt material, packa smart och distribuera på ett effektivt sätt.

Automatisering av packning – från hantverk till industri

Packning är en del av logistikkedjan som kräver en stor manuell insats. Därför inledde ÅJ för ett par år sedan projektet ”ÅJ 2.0 från hantverk till industri”.

Med plockmaskiner skapa man kitt av trycksaker som ska vidare i olika omfattning till olika butiker hos ÅJs kunder.

– När vi började sa man att det inte går att automatisera den här delen. Men vi gick in och delade upp allt vi gör i olika grupper och försökte se om vi kunde hitta något mönster i olika produktioner.

Det visade sig att till exempel en stor del var plock av trycksaker i småformat – så man skaffade plockmaskiner.

Man såg också att det rullades mycket stora bilder – från format på 50×70 upp till eurosize på 120×180 centimeter. Man hittade ingen rullmaskin på marknaden – så då utvecklade man en egen.

– De personer som jobbade med att rulla affischer gjorde flera miljoner handrörelser varje år – helt förkastligt rent ergonomiskt och med en rullmaskin blir det också säkrare, bättre och det går snabbare, säger Anders.

Man har utvecklat en egen rullmaskin för affischer. (Se rullmaskinen arbeta i filmen längst ner i den här artikeln.)

En enorm processförändring

Lådor skapas i rätt storlek efter behov i enkla men smarta lösningar.

Nästa steg var att titta på hela processen ur ett lean-perspektiv. Anders berättar att det ofta var rörigt och stod pallar överallt. Om 50 personer skulle stå och packa behövdes 100 pallar.

– Det var ett hantverk. Varje person hämtade själv det material som skulle ner i paketen och packade klart samt adresserade sitt paket själv.

Då togs beslutet att investera i en packlinje med centralsortering och man gick från att varje individ gjorde alla moment i en kampanj till ett mer industriellt tänk.

Först plockas nu varje kitt ihop av maskinerna (plock och rull) och det som är skrymmande görs manuellt. Packlinjen materialförsörjs sedan med ”kitten” som blir till paket på packlinjen. Efter bandet sker sortering för att gå rätt i transporten.

Det centrala packbandet tar hand om olika typer av paket som ska vidare för distribution.

Sortering sker i slutet av bandet.

Mot ÅJ 2.0

Hittills har man uppnått en effektivitetsökning på mellan 20 och upp till 60 procent beroende på hur materialet ser ut.

Men för Anders är detta bara början.

– Det finns många fler moment som kan automatiseras – allt från materialförflyttningar till att plocka flera typer av material automatiskt.

Med hjälp av det effektiviseringsarbete som gjorts har man frigjort yta eftersom det behövs mindre plats att plocka och packa på det nya sättet – men det finns också plats uppåt.

– Vi har nio meter i takhöjd och den volymen vill vi också använda, berättar Anders.

– Nästa steg kan vara att vi jobbar med andra fysiska produkter – som inte kan digitaliseras – och som ska distribueras. Vi ser absolut inga tecken på att digitaliseringen påverkar det vi gör, avslutar Anders.

Film från produktionen

ÅJ har filmat delar av produktionen och filmen ger en bra bild på hur man jobbar. Se filmen nedan eller på Youtube.

Video från YouTube

Genom att spela videon accepterar du YouTubes dataskyddspolicy.


Källa: youtube.com

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll