Affär inom mjukvara för marknadsföring – Norsk firma förvärvar svensk konkurrent

Jonas Wärn, på Resolut Marketing och Gunnar Larsen på Brandmaster. (Bild: Brandmaster)
Brandmaster förvärvar samtliga aktier i svenska Resolut. Båda företagen säljer en mjukvara för MRM (marketing resource management) – en programvara för marknadsföring och varumärkeshantering.
Tillsammans uppges man ha 380 varumärken och totalt 440.000 användare över hela världen som använder de två mjukvarorna.
– Vi har bara sett toppen av isberget inom digitalisering och varumärkesautomatisering, eftersom marknadsförare traditionellt varit aningen försiktiga med att arbeta på ett processorienterat sätt. Men vi ser nu att just detta blir alltmer ett krav för en effektiv marknadsföring och kommunikation. Vi känner att vi är i framkanten av en våg, inte olik den vi såg när ERP-systemen blev vanliga på 90-talet, säger Gunnar Larsen som är vd på Brandmaster.
För varumärkesägare så ger båda företagens lösningarna kontroll på det egna varumärket, enhetlig kommunikation och administration av marknadsaktiviteter i olika kanaler. Det handlar också om effektiva arbetsprocesser och att minimera time-to-market
Genom förvärvet får Brandmasters ett eget kontor i USA och man skriver i ett meddelande att man stärker sin relation till kunder som Mercedes-Benz, BMW, Johnson & Johnson, Bridgestone, Equinor, Circle K och Yara International.
– Under 2019 ska vi vara väletablerade med egna bolag i UK och Tyskland, säger man i en kommentar.
Brandmaster och Resolut kommer tillsvidare att fortsätta sina respektive verksamheter precis som vanligt. Och man ser mycket positivt på framtiden.
– Det finns mängder av kända varumärken som ännu inte har upptäckt de kraftfulla och mycket fördelaktiga fördelarna med den här typen av produkter. Vi har därför en mycket stark tro på vår gemensamma framtid.
Resolut har 20 anställda, kontor i Stockholm och USA. 120 varumärken med totalt 90.000 anställda hanterar resurser för marknadsföring i Resoluts system.
Brandmaster har 60 anställda. Motsvarande siffror för Brandmaster är 260 varumärken och 350.000 användare över hela världen