Gå till innehållet

Adobe förvärvar Demdex och blir starkare på internetmarknadsföring

Pressmeddelande

Adobe Online Marketing Suite utökas med Demdex lösning för publikoptimering av onlineannonsering.

Adobe Systems har förvärvat Demdex, ett företag som utvecklat en ledande lösning för hantering av publikdata för digital marknadsföring. Världsmarknaden för online-reklam växer snabbt. Analysföretaget IDC bedömer att den omsätter 109 miljarder dollar år 2013*), en följd av att annonsering på nätet blir en allt mer strategisk del i marknadsföringsmixen.

Demdex blir nu en förstärkning till Adobe Online Marketing Suite från Omniture, och ger mediaföretag en lösning för att optimera kommunikationen med sin publik och erbjuda mer relevanta digitala upplevelser till sina kunder. Att optimera innehåll och kanalval för att nå rätt publik är en avgörande faktor för att annonsörer och mediaföretag ska kunna få ut bästa möjliga värde av investeringar i reklam på nätet.

Nå rätt publik istället för att köpa utrymme

Annonsmarknaden på nätet håller på att förändras i grunden. Marknadsförarna går allt oftare över från att köpa placeringar för ett visst innehåll till att istället betala för att nå en bestämd publik. Det hjälper dem att använda sina reklambudgetar mer effektivt och undvika mediaköp som inte når önskad publik.

Mediaföretag strävar efter att kunna erbjuda pålitliga och exakta data om sin publik för att kunna visa att de svarar upp mot annonsörernas krav, vilket gör det möjligt att få bättre betalt för sitt utrymme. Utvecklingen mot att köpa och sälja bestämda publiksegment förutsätter att annonsörer och mediaföretag kan samverka och på ett enkelt sätt dela anonym publikdata. Detta har skapat en väldigt fragmenterad och komplex process kring upphandling av onlinereklam.

Publikoptimering, som är Demdex specialitet, handlar om att på ett intelligent sätt samla in, sammanställa och hantera anonym information om publiken. Det är ett strategiskt verktyg som hjälper mediaföretag och annonsörer att skapa mer effektiva processer för att sälja och köpa reklam på nätet. Adobe gör det nu möjligt för mediaföretag att utnyttja sina data för att skapa olika anonyma publiksegment som svarar mot olika behov hos annonsörer att nå ut till specifika grupper.

– Bland våra kunder finns några av världens största annonsörer och mediaföretag och de har bett oss om hjälp med att optimera metoderna för hur de köper och säljer annonser på nätet. Genom att komplettera Adobe Online Marketing Suite med verktygen från Demdex kan annonsörer göra smartare mediaval och få mer ut av sina budgetar, samtidigt som mediaföretagen får möjlighet att bättre utnyttja publikdata för att öka sina intäkter. Genom publikoptimering kommer Adobe att bana väg för helt nya metoder för att köpa och sälja online-reklam, säger Brad Rencher, chef för affärsområdet Omniture på Adobe.

– Nätet får en allt större del av marknadsföringsbudgeten, men den utvecklingen har tidigare bromsats av komplexitet och begränsningar för hur onlinemätningar kan göras. Genom att föra in mer statistik och teknologi i marknadsföring och annonsering på nätet kommer mediabranschen att förändras i grunden, säger Andrew Frank, research vice president på analysföretaget Gartner.

Om Adobe Online Marketing Suite

Adobe Online Marketing Suite från Omniture erbjuder en öppen, integrerad plattform för att optimera marknadsföring på nätet, en strategi som gör det möjligt att skapa bättre förståelse för kunderna, vilken sedan kan utnyttjas för att driva affärsmässig innovation och skapa mer effektiv marknadsföring.

Adobe Online Marketing Suite innehåller integrerade applikationer för att samla in kunskap om kunden och utnyttja den för att optimera marknadsföring och kundkontakter, liksom för att skapa och distribuera innehåll. Marknadsförare kan till exempel utnyttja Adobes verktyg för att hitta effektivare marknads- strategier och mediaval, liksom för att skapa en relevant, individuellt anpassad och enhetlig kundupplevelse i alla digitala marknadskanaler – inklusive webben, e-post, video, sociala medier och mobila kanaler. Med Adobe Online Marketing Suite är det enkelt att göra snabba justeringar, automatisera vissa kundkontakter och att nå bättre avkastning på reklaminvesteringar, vilket i slutänden ger ett positivt bidrag till lönsamheten.

För frågor och mer information, kontakta: Adobe Systems Nordic Caroline Mildenborn, PR-ansvarig tel. 08-752 33 35

e-post: cmildenb@adobe.com Springtime

Erik Boltjes tel. 08-50 60 17 78

e-post: erik.boltjes@springtime.nu

Om Adobe Systems

Adobe förändrar världen genom digitala upplevelser. Mer information finns på www.adobe.se.

*) Worldwide and U.S. Internet Advertising 2010-2014 Forecast and Analysis, IDC, Doc. #223346, May 2010

Läs mer

Senaste från Branschkoll