Gå till innehållet

Aba mångmiljonsatsar på personal och maskiner

Puls

Aba i Stockholm investerar nu mångmiljonbelopp i nya maskiner och dessutom utökar man sälj- och marknadsavdelningen med flera personer. Målet är att flytta arbetstimmar från produktion för att istället läggas på kommunikation med kunderna.

I slutet av oktober ska flera nya projektledare och minst en ny säljare vara på plats i det grafiska centret längst upp på Sveavägen i Stockholm. I och med detta blir man ett team på 30 personer med målet att öka både omsättning och lönsamhet.

– I den här mångmiljonsatsningen lägger vi mycket krut på personal och effektiva lösningar i produktionen. Underlaget på marknaden finns – det gäller bara att ta för sig, säger Abas Curt Vinterstö till Branschkoll. Vi kan dubbla omsättningen på Aba om vi vårdar våra kunder rätt.

En stor utmaning som Curt lyfter fram är att förbättra dialogen med kunderna och förtydliga vad Aba kan hjälpa till med. För att lyckas med detta krävs en mer kontinuerlig kommunikation med kunderna i flera olika kanaler.

Därför satsar Aba nu också på att stärka upp men en marknadskoordinator som ska jobba med Abas marknadsföring i både digitala kanaler – och självklart – i tryckta kampanjer.

Det innebär bland annat att utveckla aba.nu, lansera en webbshop, jobba kreativt med olika kampanjer och anordna seminarier.

Byter ut både små- och storformat

Utvecklingen inom teknologi går allt snabbare vilket gör det svårt att veta när man ska investera. Det man köper idag är i stort sett omodernt redan om sex månader, menar Curt.

– Vid något tillfälle måste man kliva på och sedan vara lyhörd för utvecklingen.

Robine Hedlund (mitten) tillsammans med Josefina Lundgren som är ny projektledare och Amanda Birkestad som likaså arbetar som projektledare på Aba.

13 maskiner blir sju

Förutom satsningen på personal satsar Aba stort på ny hårdvara. Alla maskiner för småformat, idag 13 stycken, byts ut mot sju nya Ricoh-maskiner för färgtryck och en ny Canon för de större jobben. Allt installerades under september.

– Det blir totalt färre maskiner då de nya är så mycket mer automatiserade och mer effektiva.

För storformat, som står för 35 procent av omsättningen och är den snabbast växande delen på Aba, tar man in ytterligare två skrivare från Canon.

Abas avdelning som hanterar byggbranschens olika behov får också en ny maskinpark när fyra skrivare ersätts med två nya som bygger på colorwave-teknologin från Canon.

– De två nya producerar tre till fyra gånger så mycket som alla de fyra gjort tidigare tillsammans.

Nya och gamla maskiner samsas på golvet hos Aba. Här Mats Holm tillsammans med Curre.

Flexibel produktion – ”skrämmande korta leveranstider”

En stor del av investeringarna görs för att möta de allt kortare leveranstiderna. En stor del av Abas omsättning levereras inom Stockholm och kunderna är ofta sent ute.

– Det är skrämmande korta leveranstider idag men vi ser det som en utmaning att alltid hjälpa kunderna. Vi diskuterar ständigt om hur vi är mest effektiva för att korta ledtiderna. Servicebiten blir då också extremt viktigt för oss – vår dyraste maskin är den som står stilla, säger Curt.

Även om man nu ökar kapaciteten rejält och nu kommer att klara av toppar på ett bättre sätt så kan man inte alltid täcka alla behov med egen produktion.

– Trots antalet maskiner har vi ibland svårt att möta kundens behov, exempelvis när kunden önskar extra stora volymer.

Aba jobbar med underleverantörer både i och utanför Sverige och Curt tycker att det fungerar bra. Allt som inte produceras av Aba själva passerar det grafiska centret för kvalitetskontroll innan det går vidare till kund.

– Vi vill ha kontroll över hela produktionen från start till mål. Vi säkerställer alltid att det vi levererar håller samma kvalitet som vår egen produktion.

Ett show-room som ständigt uppdateras med nya produkter.

Relationsbyggande som mervärde

De stora online-tryckerierna som nu försöker slå sig in på den svenska marknaden har enligt Curt nischat sig mot affärsmöjligheter där kundkontakten inte är lika avgörande. För Aba är det just den personliga kontakten som gör att man kan utvecklas tillsammans med kunderna.

– Relationen till våra kunder är en viktig del i vår framgång och för att kunna fokusera ännu mer på detta gör vi nu dessa satsningar, säger Curt.

Aba och Intercopy ska växa

Det är inte bara Aba som har tillväxtmål. Även Intercopy-kedjan, som Aba är en del av och som finns med 19 enheter runt om i landet, ska bli större.

Curt berättar att Intercopy nu söker fler företag som vill bli en del av den nationella kedjan. Målet är att växa till 25 medlemmar eftersom allt fler stora kunder kräver en bredare representation.

– Fler medlemmar skulle innebära en större möjlighet att erbjuda fler företag våra kvalitetstjänster, erbjuda en ännu högre servicenivå med kortare ledtider på fler orter runtom i Sverige, avslutar Curt.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll