3,5 kg kreativitet från Antalis

Antalis systerföretag Arjowiggins har tagit fram en helt ny provbok som innehåller alla kreativa papper från tillverkaren. Utbudet är omfattande med 272 olika papper som samtliga finns tillgängliga globalt i över 120 länder.
Med den nya kellektionen vill man hjälpa byråer och formgivare att få bättre ordning i sina skåp med pappersprover – med ett sortiment som garanterat finns att få tag på oavsett var i världen man behöver leveransen.
– Tanken är att visa papper i ett lite större format än vad som är normalt i mindre provböcker, så man får en känsla för hur strukturer och färgnyanser ser ut, säger Carol Clifford på Arjowiggins i England när hon presenterar boken för en grupp utvalda formgivare i Antalis butik i Stockholm.
På varje papper finns basinformation om vilka format och ytvikter det finns att tillgå i men i övrigt är proverna helt utan tryck och effekter.
– Vi vill visa papperet ”naket” och istället låta kreatörerna själva se framför sig hur de kan användas i olika projekt.

Den nya provboken presenterades för ett antal utvalda formgivare i Antalis butik i Stockholm.
Boken som väger 3,5 kilo distribueras nu ut över hela världen. Med följer också en sex-sidig sammanställning, man kallar det för ett vattenfall, med samtliga papper för att ge en snabb överblick.
En ny webbplats på arjowigginscreativepapers.com håller också på att tas fram som ska ersätta alla de sajter som fanns tidigare för de olika kvalitéerna.
– Antalis tillsammans med agenter finns i över 100 länder så de här papperna är perfekta för internationella kunder som vill ha samma papper globalt, säger Madeleine Eklund, nordisk produktchef Creative papers på Antalis i Sverige.
Man garanterar att samtliga papper i boken kommer att finnas att beställa fram till minst 2017.
Bokens presenteras också i filmen nedan.
[vimeo]https://vimeo.com/121771083[/vimeo]