3 tryckerier flyttar, Siffror till budgetarbetet och Utomhus digitaliseras
Hej,
Den här veckan har det kommit flera nya rapporter om hur företag investerar i reklam och marknadsföring nu, under 2016 och om tre år. Perfekt att ha som underlag när budgeten för 2016 ska läggas.
- Så här budgeterar svenska marknadschefer inför 2016
En ny undersökning visar hur svenska marknadschefer tänker kring sin marknadsbudget inför 2016. Här finns också svaret på vilka utmaningar som du kan hjälpa dem med under 2016.
- Hotell- och restaurangbranschen investerar mest i marknadsföring
Så här mycket lägger olika branscher på reklam och marknadsföring. Enligt siffrorna investerar de undersökta branscherna över 107 miljarder kronor.
- Branscherna som lägger mest på digital annonsering
Den digitala annonseringen ökar snabbt men det är väldigt olika hur mycket de olika branscherna syns på nätet. Så här ser det ut i olika branscher.
Affärsmöjlighet: Tyskt Online-tryckeri skriver avtal med lokalt tryckeri i England för snabbare leveranser
Tyska Saxoprint har tecknat avtal med Pureprint om att de ska producera jobb som kräver kortare leveranstider än vad man klara av från Tyskland. Detta kommer att behövas även för den svenska marknaden – här finns stora möjligheter för ”lokala” tryckerier att teckna avtal med de stora onlinetryckerierna.
JCDecaux digitalisera Londons shoppingdistrikt med 1.000 skärmar
Uppger att 50 procent av intäkterna från utomhusannonseringen ska vara digitala 2017.
Tre Stockholmsföretag flyttar
- Vitt Grafiska flyttar Stockholmsenheten till Liljeholmen
- Profilskaparen flyttar till ny fabrik – med plats för stort showroom
- Arkitektkopia flyttar huvudkontoret i Stockholm
”Andra vågen” av individanpassade konsumentprodukter
Det handlar om personaliserade produkter som nu produceras allt närmare konsumenten och köptillfället.
Frilanskompetens allt viktigare på trögrörlig arbetsmarknad
En hubb på 850 personer i frilansdatabasen och ständigt nya kompetenser som behövs på marknadsavdelningar och byråer. Stockholmsbaseradefrilansförmedlaren Enkl Frilansservice växer.
Billes tryckeri investerar för kortare ledtider och bättre kvalitet
”hade i stort sett ingen inkörningstid alls och man gick i full produktion dag tre efter installationen”
Qbank växer med nya kunder och företagsförvärv
Tecknat en avsiktsförklaring om att förvärva Exigus från Pontus Uggla.
Övrigt
- Nya möjliga pappersprishöjningar från årsskiftet
- Förpackning som ändrar färg
- Sats Elixa väjer Konica Minolta som nordisk leverantör av ”print som tjänst”
- Nya tryckprofiler för dagspress
I Korthet
- Komori tar med egen nanografi-press till Drupa
- Fler unga läser DR igen
- Två grafiska vd:ar kan vinna titeln ”årets unga vd”
- Bonnier satsar på digitala böcker med ny tjänst
- OKI förvärvar storformatsverksamhet från Seiko
- Donald Trump lägger 5,8 miljoner kronor på kepsar och t-shirts
Bokslut
Alla bokslutsrapporter finns samlade på branschkoll.se/bokslutsrapporter.
- Temo Mailer ökar kraftigt med bibehållen hög marginal
- Mediakökets förändringar tar form – redovisar marginal på 17 procent
- Stena i Borås ersatte screentryck med digitalt – förbättrade lönsamheten
- Nya Henrix och Vettertryck över 20 miljoner
- Grafia i Göteborg gick 2 mkr back och tappade 15 procent av försäljningen
Kvartalsrapporter
- Elanders Q3: Fortsätter växa – väljer marginal före volym
- Scandbook Q3: Påverkas kraftigt av Print-it-förvärvet
Avslutningsvis: På tisdag träffas vi kanske på GrafKom I/O i Malmö – har du inte anmält dig finns fortfarande plats. Aktuell deltagarlista finns på grafkom.se.
Hälsningar
/Ola
070-566 09 52