10 finalister utsedda i Print Power Award
Under ett vernissage på Berghs i Stockholm presenterades finalisterna i årets Print Power Award.

De tio finalisterna i årets Print Power Award.
Print Power Award är en årligt återkommande affischtävling, arrangerad av Grafiska Företagen, där studenter från Sveriges ledande design- och konsthögskolor kan delta.
Tio bidrag till final i Print Power Award
I år var det 171 bidrag som kommit in och juryn, under ledning av Carl-Johan De Geer fick ett tufft jobb med att ta ut tio finalistbidrag.
Årets tävling var den 22:a i ordningen och temat var det aktuella ämnet Energi. De tio utvalda bidragen går vidare till finalen den 11:e maj där vinnaren presenteras under Grafiska Företagens framtidsdag. Förutom äran får skaparen av det vinnande bidraget också 10.000 kronor.

171 affischer tävlar i årets Print Power Award.
Syftet med tävlingen är, enligt Grafiska Företagen, att ge studenter en ökad insikt och kunskap om de många fördelarna med print – både som konst och som kommunikationsmedel.
Välbesökt vernissage
Kvällens vernissage på Berghs i Stockholm var en välbesökt tillställning och inleddes av Grafiska Företagens vd Eva Glückman och Berghs programansvarige Pål Pettersson.
Därefter tog Carl Johan De Geer vid och höll ett underhållande och intressant anförande där han berättade om sitt långa konstnärsliv. Han jobbar ständigt vidare men påstår att han idag vid 84 års ålder tar det lite lugnare. ”Man får ju tänka på att man inte är 70 längre”.
Intressant för de många studenterna i åhörarskaran var det nog att höra när Carl Johan berättade om vilken teknik han använde då han utförde sina tidiga, berömda, affischer och plakat, långt innan det fanns tillgängliga datorer.
Kvällen avslutades med att de tio finalistbidragen presenterades och sedan tog många besökare en andra granskning av de 171 utställda alstren.

Carl Johan De Geer och hans mest kända alster efter TV-serien Tårtan, enligt honom själv.