Kapitalmarknadsdagarna: ”Nu siktar arifiQ på världsmarknaden”

Pressmeddelande från Arifiq 2014-03-28

gk7t4qprpvjnevym3g1m

arifiQ, innovationsföretaget med ett revolutionerande nytt kalkylsystem för tryckeribranschen, siktar nu på en snabb expansion. Ungefär 200 tryckerier i Sverige kan rationalisera sin offerthantering med arifiQ-systemet, men de verkligt stora möjligheterna finns internationellt, och arifiQ-systemet har ingen verklig konkurrens, framhöll företagets marknadschef Eva Rosén för intresserade investerare vid Kapitalmarknadsdagarna i Åre, som avslutades på fredagen.

Vid Kapitalmarknadsdagarna söker arifiQ kontakt med investerare och finansiärer som vill vara med och ta arifiQ ut på världsmarknaden, och man har mött stort intresse. Tryckeribranschen i USA och Europa består av 150 000 företag och har i USA en omsättning större än bilindustrins.

– Branschen är hårt pressad, och rationaliseringen av själva tryckprocesserna har gått så långt att det inte längre finns mycket mer att vinna där, förklarar Eva Rosén. Men när det gäller administration och försäljning släpar man efter. Tryckerierna lägger till exempel ner oerhört mycket tid på offerthantering. Vid ett medelstort tryckeri räknas 20 000 offerter per år. Varje offert tar i genomsnitt en timme. 13 000 görs helt i onödan, då det bara är 7 000 som resulterar i en order.

– Med arifiQs system reduceras tiden för offerthantering radikalt  och systemet räknar dessutom ut den mest ekonomiska produktionsgången. Tryckeriet sparar minst hälften av offerthanteringstiden, dvs i det här fallet 10 000 timmar eller sex heltidstjänster. Genom att dessutom integrera arifiQ-systemet med tryckeriernas produktionssystem kan man göra ytterligare vinster. Hela processen fram till färdig produkt blir då snabb och sömlös.

– Jag vågar nog påstå, att det här kan innebära ett paradigmskifte för hela tryckeribranschen, säger Eva Rosén.

– arifiQ-systemet finns redan i full drift vid flera svenska tryckerier och erfarenheterna är entydigt positiva. Och vi är ensamma om den här typen av lösning, som har utvecklats utifrån användarens och trycksaksköparnas behov. Vårt motto är att alla, när som helst, ska kunna göra skarp prisberäkning och lägga en order – alla på tryckeriet och faktiskt även trycksaksköparna.

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Textiltryckeri försatt i konkurs

Görs på egen begäran.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket fakturerar profilföretagen kommuner och regioner

Kommuner och regioner 1800

Branschkoll har granskat fakturerade belopp till kommuner från drygt 200 profilåterförsäljare. Här är de som säljer mest till kommuner och regioner – och de som är mest beroende av denna försäljning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu står det klart – SBPR ska läggas ned

sbpr1
Ämnen i artikeln: SBPR

Nyligen höll SBPR ett möte där man beslutade sig för att branschföreningen ska läggas ned.

I ett uttalande till Branschkoll säger styrelsemedlem Cecilia Dellham på Exakt att:

Efter noggranna överväganden har vi kommit fram till beslutet att avveckla SBPR och arbeta med processen med att få över medlemmarna till PWA. På så sätt får vi en samlad förening som står stark och driver våra viktiga frågor vidare för hela branschen. Vi hoppas det arbetet ska vara klart till sommaren.

Nuvarande styrelse har valts om och ska arbeta med avvecklingen

Hon berättar också att SBPRs nuvarande styrelse valdes om i sin helhet och att de kommer arbeta med att avveckla föreningen.

– Vi är tacksamma för alla som har bidragit och deltagit i föreningens arbete genom åren och hoppas att en ny konstellation i PWA ska fortsätta det arbetet för att driva branschen framåt, säger Dellham avslutningsvis.

Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Unitedprofiles nya vd kommer från Ahlsell

alex goot
Ämnen i artikeln: Unitedprofile

Johan Goot med gedigen erfarenhet från workwear-sfären tar över vdposten på Unitedprofile.

Ämnen i artikeln: Unitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWG-varumärke i samarbete med skidort

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Merchandise som kategori i Svenska Designpriset – bidragsluckan är öppen

jens design

Svenska Designpriset kör en merchandise-kategori även i år, där designtävlingen firar 20års jubileum. Anmälningsperioden är nu öppen mellan den 19 februari och 14 juni, därefter utses vinnaren av en kompetent jury.

Förra året vann Redgert Comms och Påhlsons Daylight var dubbelnominerade! Vem som vinner i år återstår att se, men det är ett ypperligt tillfälle för branschen att höja merchandise status ytterligare och visa up häftiga projekt.

Läs mer om tävlingen och lämna ditt bidrag på www.designpriset.se.

LÄS OCKSÅ: Vinnarna av Svenska Designpriset i merchandise med mera

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PF Concept lanserar nytt varumärke för teknikprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Olympus ISO-certifierade

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rosendahl Design Group får B Corp-certifiering

Det danska designhuset Rosendahl Design Group har nyligen uppnått B Corp-certifiering och därmed förbinder sig företaget till flera förpliktelser gällande transparens, ansvarstagande samt social och miljömässig prestation.

Certifieringen utfärdas av B Lab, en icke-vinstdrivande organisationen som vill främja mer hållbart företagande genom att sätta standarder och skapa en gemenskap av företag som adresserar dessa samhällsutmaningar.

– Vi vill gärna vara en inspiration för andra och se vår insats skapa ringar på vattnet, säger Henrik Rosendahl, ägare och vd för Rosendahl Design Group, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons