Förpackningsutveckling: Efter självexpanderande kommer självkollapsande
Nya förpackningskoncept från Innventia ska underlätta för konsumenten att skilja äkta från falskt. Efter förra årets självexpanderande matförpackning kommer nu ”The Self Collapsing Packaging” som skulle kunna bli en förpackningslösning som anpassar sin storlek till innehållet enligt Innventia som tagit fram prototypen.
Allteftersom innehållet minskas, minskar även storleken på förpackningen. Genom ett lätt tryck med handen, kan förpackningen kollapsa i tre sekventiella steg. Konceptet har tagits fram i samarbete mellan Innventia och designern Alexandra Denton inom ramen för projektet Smedpack.
Projektet har rönt ett stort intresse från samhälle och näringsliv och får nu ytterligare sju miljoner från Vinnova för att ta steget från koncept till kommersiella lösningar. Samarbetet som koordineras av forskningsinstitutet Innventia involverar ett 30-tal partners. Bland dessa finns företag längs hela värdekedjan från materialtillverkare och logistik till apotek, myndigheter, högskolor och intresseorganisationer.
Smedpack är ett samverkansprojekt som ska bidra i arbetet mot förfalskade läkemedel genom koncept för säkra läkemedelsförpackningar. Koncepten kan bestå av säkerhetsförseglingar, element med unika serienummer, appar eller andra lösningar som gör det lättare för användaren i olika delar av kedjan att kontrollera äktheten hos läkemedelsförpackningar. Ambitionen är att lösningarna ska vara industriellt realiserbara och innebära nya affärsmöjligheter som ger exportintäkter.
International Paper vinner kampen om DS Smith
Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.
Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag
Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.
Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.
Bildar gemensamt bolag
Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.
Utöka affärer tillsammans
Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.
– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.
Aviserade nyligen sparpaket
Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.
Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn
Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.
Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.
– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.
En familjehistoria bakom
Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.
Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?
– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.
En blandad mix
Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:
– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.
Hur långt har du kommit i starten?
– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.
Ska flytta tryckeriet
Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.
– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.
Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.
– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.
V-tabs konkurs: Slutdatum för anbud skjuts fram
✔️Deadline för att buda på V-tab sattes till tisdag 16 april ✔️Efter önskemål från anbudsgivare skjuts datumet upp ✔️Då tror konkursförvaltaren att en uppgörelse med köpare är klar
Stockholmstryckeri växer med retuschavdelning och nyanställningar
Företaget fortsätter rekrytera på säljsidan. Och efter att ha tagit över delar av ett konkursbo kan nu också provtrycksproduktionen leva vidare i tryckeriets regi.
Det blir tryckeriernas viktigaste investeringar på Drupa
Åker tryckerierna till Drupa, eller inte? Hur ska de utveckla sina verksamheter och vad ligger i nästa investeringsrunda enligt plan. Branschkoll har pratat med tolv svenska tryckerier från norr till söder.
Tryckerikoncern förvärvar expoaktör – ska omsätta 100 miljoner redan 2025
Samlar verksamheten i egen juridisk enhet.
Norskt mediehus investerar i egen tryckpress – ”ger enorm flexibilitet”
Blir billigare att trycka själva – och värdet på produkten ökar.
Så mycket har tryckerierna kvar i uppskjuten skatt
Och så här går det med återbetalningarna.